Nuffnang

Khamis, 28 Januari 2010

suka makan pisang??

salam... hemm nak tau saya ni memang suka makan pisang.. tadi baru hantam pisang mas 1 ikat... hehehe.. sedap la katakan... kakak saya masa mengandung anak sulung dulu suka makan pisang & air soya.. boleh dikatakan hari ada pisang kat mulut dia :)) saya yang tengok je... sekarang saya plak yang suka... meh kita kongsi KHASIAT PISANG...

Pisang mengandungi 3 jenis gula semulajadi sukrosa, fruktosa dan glukosa yang digabungkan dengan gentian. Pisang memberikan tenaga kepada manusia dengan kadar segera dan berterusan. Kajian yang telah dibuat menunjukkan bahawa 2 biji pisang mempunyai cukup tenaga untuk senaman selama 90 minit. Tidak hairanlah pisang dijadikan buah utama kepada atlit terkenal dunia. Bukan itu saja, malah pisang juga amat sesuai untuk mencegah dan merawat beberapa jenis penyakit, menjadikannya amat sesuai dalam pemakanan kita seharian.

Tekanan:Merujuk kepada survey terbaru yang dijalankan oleh MIND terhadap pesakit-pesakit tekanan jiwa, kebanyakan daripada mereka kembali pulih selepas makan pisang. Ini kerana pisang mengandungi tryptophan, iaitu sejenis protin yang bertukar kepada serotonin dalam tubuh manusia, yang menyebabkan kita tenang, mengembalikan mud dan secara amnya membuatkan kita berasa gembira.

PMS:Lupakan pil-pil hospital makan sahaja pisang. Vitamin B6 yang terkandung mampu meneutralkan paras glukosa dalam darah, yang boleh mengembalikan mud anda.

Anemia:Dengan kandungan zat besi yang tinggi, pisang mampu mengawal pertumbuhan hemoglobin dalam darah , yang secara tak langsung membantu dalam kes-kes anemia.

Tekanan Darah Tinggi:Buah tropikal unik ini mengandungi kadar potassium yang tinggi garam rendah, menjadikannya sempurna untuk menstabilkan tekanan darah.

Kuasa Minda:Kajian dibuat terhadap 200 pelajar di sebuah sekolah di mana semasa peperiksaan dijalankan, mereka diberi makan pisang untuk sarapan, rehat, dan makan tengahari. Keputusannya, buah pisang yang mengandungi kadar potassium yang tinggi dapat membantu pembelajaran dengan menjadikan pelajar-pelajar itu lebih cekap (alert).

Penghadaman:Gentian tinggi, jadikan pisang sebagai diet seharian anda pasti membantu menstabilkan tindakan usus kecil dan besar.

Keletihan:Salah satu cara terbaik untuk mengurangkan keletihan ialah dengan membuat minuman pisang susu campur madu . Pisang bertindak menyejukkan perut dan dengan bantuan madu dapat membina semula kandungan gula dalam darah yang berkurangan akibat keletihan, manakala susu pula memperbetulkan sistem hidrasi semula anda.

Panas Jantung:Pisang mempunyai kesan anti-asid semulajadi dalam badan. Oleh itu, jika anda menghadapi rasa panas di jantung, cuba makan pisang untuk pemulihan yang baik.

Demam Pagi:Jadikan pisang sebagai snek setiap hari untuk membantu memelihara kadar gula dalam darah untuk mengelakkan demam pagi.

Gigitan Nyamuk:Sebelum menggunakan krim gigitan serangga, cuba sapukan kawasan bekas gigitan nyamuk dengan lapisan dalam kulit pisang. Ramai yang telah berjaya mengatasi kegatalan akibat gigitan nyamuk dengan cara ini.

Saraf:Pisang mengandungi kadar vitamin B yang tinggi yang dapat membantu menenangkan sistem saraf anda .

Obesiti dan Tekanan Kerja:Kajian di Institut Psikologi di Austria mendapati tekanan kerja menjadi pemangkin kepada pengambilan makanan seperti coklat dan kerepek . Berdasarkan 5,000 pesakit hospital, kajian mendapati kebanyakan pesakit obes membuat kerja-kerja tekanan tinggi. Laporan juga menyatakan, untuk mengatasi masalah ini, kita perlu mengawal kadar gula dalam darah dengan mengambil makanan karbohidrat tinggi setiap 2 jam untuk mengekalkan kadar yang stabil . Makanlah pisang.

Ulser:Pisang amat baik dalam pencegahan ulser kerana ia bersifat lembut dan tidak mencederakan organ dalaman kita. Ia juga bertindak sebagai peneutral lebihan asid serta mengurangkan kepedihan dengan bertindak menyaluti lapisan dinding perut kita.

Kawalan Suhu:Ramai yang percaya bahawa dengan memakan pisang, ia dapat menurunkan suhu kedua-dua fizikal dan emosi kepada ibu-ibu mengandung. Di Thailand sebagai contoh, ibu mengandung mengambil pisang untuk memastikan bayi yang dilahirkan itu menjadi seorang yang penyabar (cool).

Seasonal Affective Disorder (SAD):Penyakit ini merupakan simptom yang terjadi akibat daripada kurangnya pendedahan kepada cahaya matahari . Pisang dapat membantu pesakit ini kerana ia mengandungi tryptophan semulajadi yang membaikpulih mud kita.

Ketagihan Rokok & Tembakau:Pisang dapat membantu perokok yang ingin berhenti merokok. Vitamin B6, B12, potassium dan magnesium yang terdapat dalam pisang, ia dapat membantu tubuh kita dalam membaikpulih kesan nikotin terhadap tubuh .

Stress:Potassium merupakan bahan mineral vital, yang membantu menormalkan degupan jantung, menghantar oksigen kepada otak dan mengimbangi kandungan air dalam tubuh . Bila kita stres, kadar metabolisma kita naik, menyebabkan kadar potassium menurun. Keadaan ini dapat diimbangi semula dengan bantuan snek pisang yang tinggi potassium.

Strok:Mengikut kajian dalam buku ˜The New England Journal of Medicine, mengambil pisang sebagai diet harian mampu mengurangkan risiko kematian akibat strok sebanyak 40%!

Lain-lain Penyakit Kulit:Pengamal perubatan semulajadi (alternatif) berpendapat, untuk menghilangkan pelbagai masalah kulit, termasuk jerawat, kudis, parut, kurap, dan sebagainya, ambil sekeping kulit pisang, tampalkan sebelah dalam kulit pisang itu pada tempat yang ingin dirawat dengan menggunakan plaster luka biasa atau pun plaster bedah.

Jadi, pisang memang merupakan ubat semulajadi kepada banyak penyakit. Jika dibandingkan dengan epal, pisang mempunyai 4 kali ganda kandungan protin, 2 kali karbohidrat, 3 kali fosforus, 5 kali vitamin A dan zat besi, dan 2 kali vitamin dan mineral lain. Ia juga kaya dengan potassium dan merupakan salah satu makanan terbaik yang mudah didapati.

Rabu, 27 Januari 2010

Malas???

salam semua... hemmm lama tak memblogkan diri kan... sori yer... sebenornya ayu bz sikit dengan kerja lately ni.. opismet nak bersalin, ayu kena take over keja dia... dengan sekarang ni ayu selalu dz+nak muntah+tak larat+malas... sekarang ni ayu tambah tak lalu makan, tak leh bau orang masak (tumis) tak boleh banyak makan2 sarat, mesti nak muntah. tak boleh bau perfum bilik n keta pening. so sekarang banyak dok dalam bilik je sebab bilik ayu jauh dari dapur... letih la macam ni.. sabo jer... tak lalu makan, sampai mak pun tegur ayu nampak susut... huhuhu...

cek gigi

kemarin (26.01.2010) gi klinik gigi nak gi chek gigi. sekali tarikh ayu pi salah. sepatutnya esok 28.10.2010. tapi kertas yang ada kat ayu no 8 dia tulis cam 6. so bukan salah saya.... doc tu bagi juga ayu masuk untuk tidak mempersiakan cuti ayu. so kena cuci aje.. sepatutnya cuci+palam+cabut. esok pagi kena pi lagi tuk palam. cabut tak boleh lagi sebab doc kata sekarang tak boleh lagi, tunggu baby 5-6 bulan baru boleh. doc tu cakap lagi, kalau boleh tahan, tahan la.. ada kes 1 2 bulan dah tak boleh tahan nak cabut juga... tak boleh!!! sebab boleh menyebabkan KEGUGURAN... tak mooooo... lagi pun gigi ayu yang nak kena cabut tu bongsu atas, doc cakap susah sangat nak cabut, risiko? pipi belah dalam ayu akan luka teruk sbb mulut ayu tak leh buka luas, lagi pun gigi ujung... hemmmm macam mana la nanti....

Rabu, 20 Januari 2010

Custom Album dah siap

assalamualaikum... ayu baru dapat email dari my photographer azzaharry, Layout Design dah siap tuk custom album wedding ayu ari tu... enjoy the pic ya.. :D

Cover Album












Kanak-kanak perempuan mati dihempap TV


JOHOR BAHRU: Seorang kanak-kanak perempuan berumur tiga tahun meninggal dunia selepas dihempap televisyen berukuran 24 inci di rumahnya di Bandar Putra, Kulaijaya, dekat sini, malam tadi.

Ketua Polis Daerah Kulaijaya, Supt Zulkefly Yahya, berkata ia berlaku kira-kira jam 9.40 malam ketika mangsa, Cyndi Yeo, sedang menonton berseorangan di bilik belakang rumah berkenaan.

"Kejadian disedari bapanya, Yeo Sung Wah, 38, yang terdengar bunyi sesuatu benda terjatuh di dalam bilik berkenaan dan disusuli jeritan anak perempuannya itu," katanya ketika dihubungi.

Beliau berkata, Yeo yang ketika itu berada di ruang tamu terus bergegas ke bilik berkenaan lalu menemui anaknya yang tertiarap dihempap televisyen tersebut.

Katanya, Yeo yang juga seorang peniaga terus membawa Cyndi ke Hospital Kulai dan kanak-kanak tersebut disahkan meninggal dunia di hospital berkenaan pada jam 12.20 malam tadi akibat kecederaan teruk di kepala.

Cyndi, katanya, dipercayai tertarik wayar televisyen berkenaan dengan kakinya sehingga menyebabkan televisyen itu terjatuh dari rak sebelum menghempapnya.

"Kes itu diklasifikasikan sebagai mati mengejut," katanya.

teringat masa ayu umo 2 tahun dulu... (cerita dari mak abah) dulu masa dok rumah kat kg tok, rumah papan atas, almari macam pic atas tu juga tapi tv kecik sikit dari tv atas, almari tv tu tepi tingkapyang tak da palang besi apa pun. ayu panjat almari tu masa tu mak kat dapur tibe2 bunyi kuat benda jatuh, terus mak lari mai kat ayu... tengok2 tv dah bunyi macam hujan zzzzzz ayu kat depan tv... alhamdulillah Tuhan sayangkan ayu tv tu tak jatuh atas ayu. selamat sekali lagi nasib baik ayu tak jatuh ke luar dari tingkap... sian mak abah, lepas tu tv tu dah tak boleh tengok...

Isnin, 18 Januari 2010

i luv sis pregnant too???

assalamualaikum... wah berita baik, ayu nak dapat baby kan, dalama masa yang sama kakak ayu pregnant jugak... usia baby kami pun my'b jarak selang 1-2 minggu cam tu aje... so nanti mak kena keja kuat la sbb 2 org nak dok kat kg... sian mak... jenuh mak main dengan cucu2... tapi tak pe, mak jangan risau yer... encek somi ada membantu... :D

Jumaat, 15 Januari 2010

Kehadiran Orang Baru???

Peace be upon u... hemmm hepi sangat hari ni... memang kompom!! apa yang kompom?? hikhikhik... seronok nih.. ok ok ok... Alhamdulillah, Pagi tadi ayu buat UPT, naik 2 line?? i`m pregnant!!! Syukur kepada Allah SWT mengurnikan kepada hubby & ayu... kalo dikirakan ayu nikah 12hb, piyed 9hb, so my'b baby ayu dikira 12hb kot ek... orang snior tulungggggg macam mana nak kira?? kakak, luv ma, kak eynda, kak bim, kak syikin, sapa2 yang dah ada baby plz help me... :) tapi ayu chek kat 1 web site, due date ayu 15/09/2010 selepas 3 4 hari lepas raya, silap2 time raya apun ayu dah beranak... yang sebenonyer hari ini adalah kali ke 3 ayu test UPT, 1st 31/12/2009, 2nd 09/01/01, 3 15/01/2010... kenapa buat 3 kali??? 1st tu naik 2 line, tapi 2 line lagi kelabu, kali ke 2 pic yang bawah ni terang skit dari kelabu tu tapi masih kelabu jugak, so ayu ambil keputusan cek 15hb... so resultnya.... pic yang ke 2 tu.. terangnya.. bila hubby ayu tengok dia qenyeh sampai telinga, sama la ngan ayu... :D
-
Petanda2 lain yang ayu rasa 2 minggu ni :
1.brest tegang
2.kuat kencing

3.badan panas
4.dz sikit
5.cepat marah
-
2nd time
last result

Isu semasa


Hampir nikahi isteri orang

-
BUKIT MERTAJAM: “Saya berhabis sebanyak RM25,000 untuk majlis perkahwinan ini, tapi apabila sampai di rumah pengantin perempuan untuk majlis pernikahan, bakal isteri hanya berkain batik dan baju-T menyambut ketibaan rombongan kami.
-
“Lebih mengejutkan, rumahnya tiada tanda persiapan untuk majlis kenduri dan ahli keluarganya juga tak kelihatan sedangkan saya lengkap berpakaian pengantin dengan rombongan lima kereta membawa hantaran,” kata Nurr Fahmy Abu Samah, 28.
-
Nurr Fahmy, inspektor polis yang bertugas di Ibu Pejabat Polis Daerah Seberang Perai Tengah dekat sini, mendakwa dia dijadual diakad nikah dengan Lan Koperal Wan Azura Wan Ahmad, 28, di Masjid Jamek Kampung Gial, Arau, Perlis, pada 1 Januari lalu, diikuti majlis persandingan di rumah pengantin perempuan keesokannya.
-
Majlis kenduri pihak lelaki pula ditetapkan 10 Januari lalu di sebuah hotel di Sungai Petani.
-
Wan Azura bertugas di sebuah balai polis di Subang Jaya, Selangor.
-
Nurr Fahmy berkata, anggota rombongannya terpinga-pinga apabila ketibaan mereka tiada disambut sesiapa sama ada di masjid atau rumah bakal pengantin perempuan. “Majlis pernikahan dijadualkan pada jam 10 pagi dan kami tiba di masjid jam 9.45 pagi, tapi mendapati tiada sesiapa di situ. Hampir setengah jam menunggu, bakal isteri menelefon dan meminta saya dan rombongan ke rumahnya.
-
“Mengejutkan apabila kami dapati tiada persiapan dilakukan, malah hanya dia berseorangan di rumah dengan cuma berkain batik dan baju-T. Apabila ditanya ke mana ibu bapanya, dia kata tak tahu, sebaliknya mengajak saya berkahwin di Thailand.
“Selepas rasa tertipu, saya mengajak rombongan kembali ke hotel sebelum kami pulang ke rumah ibu angkat di Sungai Petani,” kata anak ketiga daripada lima beradik itu.
-
Kejadian itu menyebabkan keluarga Nurr Fahmy membuat dua laporan di Balai Polis Bukit Mertajam pada 12 Januari lalu selain melaporkannya kepada Bahagian Tatatertib Polis Diraja Malaysia untuk tindakan susulan.
-
Nurr Fahmy berkata, dia bingung dan tidak tahu mengapa Wan Azura yang dikenali sejak tiga tahun lalu sanggup bertindak demikian dan lebih mengecewakan tergamak membohonginya.
-
“Beberapa saudara saya di Perlis yang menyiasat selepas kejadian itu kemudian memberitahu bahawa pernikahan saya tidak dapat dijalankan kerana Wan Azura sebenarnya sudah berkahwin dan masih isteri orang.
-
“Kenyataan ini amat mengecewakan kerana sebelum ini dia mendakwa masih bujang.
-
“Tiga tahun berkawan selepas mengenalinya di Kuala Lumpur, dia tidak menunjukkan sebarang tanda atau dokumen bahawa dia isteri orang atau sudah ada kekasih,” katanya.
-
Nurr Fahmy yang kini masih bercuti sempena ‘majlis perkahwinan tak jadi itu’ berkata, wang RM25,000 yang diperuntukkan untuk majlis berkenaan lebur begitu saja.
-
“Daripada jumlah itu, RM15,000 adalah wang yang saya keluarkan dari Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) kerana sebelum ini saya bekerja di sebuah syarikat swasta dan kini bertukar kepada skim pencen.
-
“Jumlah berkenaan digunakan untuk membuat perbelanjaan seperti membeli cincin, hantaran, wang hantaran RM8,008, mas kahwin RM1,331 serta kos Wan Azura membeli tiga ekor lembu berjumlah RM5,000,” katanya.
-
Sementara itu, kakaknya, Zainuha, 35, berkata mereka sekeluarga malu apabila diperlakukan sedemikian selain sedih dengan nasib menimpa adik lelaki bongsunya.
-
Katanya, masalah perkahwinan itu mula timbul akhir Disember lalu apabila kad perkahwinan pasangan berkenaan tidak siap seperti dijanjikan.
-
“Pernikahan mereka ditetapkan 1 Januari dan bersanding di rumah perempuan 2 Januari. Tetapi pada 30 Disember lalu, Wan Azura membawa balik kad kahwin yang tidak siap dengan mendakwa ada masalah percetakan.
-
“Kami sekeluarga terkejut kerana sebelum ini dia bersungguh-sungguh mahu menguruskan sendiri majlis perkahwinannya tanpa meminta bantuan sesiapa termasuk keluarganya,” katanya.
-
Zainuha berkata, dia juga hairan mengapa Wan Azura mengajak Nurr Fahmy berkahwin di Thailand sedangkan adiknya tidak mempunyai sebarang masalah.
-
“Adik saya kata, sebagai pegawai polis dia tidak mahu menimbulkan masalah terhadap kerjayanya, malah dia ikhlas untuk mengahwini Azura,” katanya.
-
Berikutan tidak puas hati dengan tindakan kejadian itu, Zainuha membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah SPT di Bandar Perda dekat sini, Selasa lalu, diikuti laporan ibunya, Zainab Saad, 56, yang mahu menuntut ganti rugi RM25,000.
-
Sementara itu, Zainab berkata dia sanggup berhabis hampir RM5,000 untuk membeli cincin buat bakal menantunya sebagai pemberian ikhlas pada majlis perkahwinan pasangan berkenaan.
-
“Saya gembira dan tak sabar menerima menantu dan tak sangka kejadian ini berlaku,” katanya sedih.

-
Bapa hampir pengsan lihat ketibaan rombongan lelaki
-
KANGAR: “Saya hairan dengan urusan perkahwinan ini kerana dari segi logik, nak beli kerbau sekalipun kita perlu bertemu pemiliknya...inikan pula orang.
-
“Saya dan keluarga langsung tak pernah bertemu bakal ‘menantu’ dan tak tahu menahu mengenai majlis akad nikah mereka,” kata bapa ‘pengantin perempuan’, Wan Ahmad Wan Harun, 58, (gambar) ketika ditemui petang semalam.
-
Katanya, adat Melayu ada peraturannya apabila keluarga pengantin lelaki perlu mengadakan majlis merisik, bertunang, menetap mas kahwin dan hantaran serta tarikh perkahwinan.
-
“Tapi semua itu tak berlaku kepada saya yang dikatakan bakal menerima ‘menantu’. Secara tiba-tiba, rombongan pengantin lelaki datang untuk bernikah.
-
“Saya terkejut dan hampir pengsan apabila rombongan pengantin lelaki tiba-tiba datang ke masjid dekat rumah untuk melangsungkan pernikahan (1 Januari lalu),” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Gial, dekat sini.
-
Seorang inspektor polis, Nurr Fahmy Abu Samah, 28, menanggung malu kerana mendakwa ditipu bakal isteri yang masih berstatus isteri orang menyebabkan majlis perkahwinan itu dibatalkan.
-
Dalam kejadian itu, rombongan pengantin lelaki terkejut apabila melihat `pengantin’ perempuan hanya berkain batik dan berbaju-T menyambut kedatangan mereka seorang diri di rumahnya di Kampung Gial.
-
Wan Ahmad yang juga seorang pesara kerajaan berkata, anak perempuan sulungnya daripada lima beradik itu, Wan Azura, 28, sudah berkahwin dan sepanjang pengetahuannya anaknya itu masih tinggal bersama suami di Kuala Lumpur.
-
“Macam mana dia hendak berkahwin kerana sudah bersuami. Mengapa keluarga pengantin lelaki tak siasat latar belakang bakal isteri dan tergesa-gesa hadir untuk berkahwin,” katanya.
-
Justeru, katanya, bagi mengelak kejadian tidak diingini, dia dan isteri, Aisyah Mat, 49, mengambil keputusan keluar dari rumah ketika rombongan pengantin tiba pada hari berkenaan.
-
Ibu saudara urus majlis pertunangan
-
BUKIT MERTAJAM: “Selama tiga tahun mereka berkawan, Nurr Fahmy (Abu Samah) seolah-olah tak mengenali ‘tunangnya’ dan menyalahkan anak saudara saya itu (Wan Azura Wan Ahmad) atas apa yang berlaku pada 1 Januari lalu.
-
“Tanpa memeriksa lanjut latar belakang Wan Azura, dia datang untuk majlis akad nikah dengan ‘tunangnya’ itu yang sebenarnya masih isteri orang,” kata bapa saudara Wan Azura Wan Ahmad, 28, yang tidak mahu namanya disiarkan.
-
Berikutan itu, katanya, bapa Wan Azura, Wan Ahmad Wan Harun, 58, kini trauma berikutan kejadian itu.Wan Ahmad turut malu dan tertekan dengan perbuatan anaknya yang memaksa dia berbohong kepada bakal pengantin lelaki supaya menangguhkan majlis pernikahan itu.
-
“Pada malam 31 Disember lalu, Wan Azura pulang ke kampung dan meminta bapanya menangguhkan majlis akad nikah itu.
“Wan Ahmad yang tidak mahu terbabit mengambil keputusan keluar rumah bagi mengelak menemui rombongan pengantin lelaki pada 1 Januari lalu,” katanya.
-
Dia menyalahkan Nurr Fahmy dan Wan Azura atas apa yang berlaku berikutan tindakan terburu-buru untuk berkahwin.
“Sepatutnya Nurr Fahmy periksa dan mengenali siapa bakal isterinya terlebih dulu. Akibatnya, dia hampir bernikah dengan isteri orang.
-
“Wan Azura pula mengambil keputusan tergesa-gesa mahu berkahwin dengan Nurr Fahmy sedangkan dia masih isteri seorang anggota polis yang bertugas di Subang Jaya dan ada seorang anak berusia lapan tahun,” katanya.
-
Menurutnya, pada Aidiladha lalu, Wan Azura pulang ke kampung dan meminta ibu saudaranya menjadi wakil keluarga untuk menerima peminangan Nurr Fahmy di sebuah masjid berdekatan sebuah pusat perubatan swasta di Alor Star.
-
Katanya, Wan Azura memberi alasan ibu bapanya tidak dapat hadir kerana menguruskan masalah keluarga yang tidak dapat dielakkan.
-

Pelajar tampar guru ditahan polis
-
NIBONGTEBAL: Seorang pelajar tingkatan empat sebuah sekolah di sini, menamparseorang guru wanita berusia 29 tahun di dalam kelas kerana tidakberpuas hati dengan tindakan guru terbabit menamparnya, Selasa lalu.
-
Kejadian berlaku kira-kira jam 12.45 tengah hari apabila tigapelajar dari kelas lain masuk ke kelas yang sedang diajar oleh guruberkenaan sebelum bertindak mengganggu dan membuat bising.
-
Sumber memberitahu, guru wanita itu kemudiannya mengarahkanketiga-tiga pelajar itu supaya keluar dan tidak mengganggu pelajar yangsedang belajar di dalam kelas berkenaan.
-
Bagaimanapun, seorangdaripada tiga pelajar terbabit bercakap kasar yang berbunyi “kalau watak mau keluar, lu mau buat apa,” sehingga menyebabkan guru berkenaanhilang sabar dan bertindak menamparnya.
-
"Pelajar itu yang berang dengan tindakan guru wanitaberkenaan, bertindak balas dengan menampar gurunya itu di depan pelajarlain dalam kelas itu.
-
“Seorang rakan pelajar itu yang tidak berpuas hati mengambilkerusi plastik dan membaling ke arah guru itu tetapi berjaya dielak.Selepas itu pelajar berkenaan beredar selepas ditarik seorang lagirakan mereka,” kata sumber berkenaan.
-
Berikutan kejadian itu, guru terbabit memaklumkan kepada pengetuasekolah sebelum dinasihatkan membuat laporan polis pada jam 3.15 petangpada hari sama.
-
Ketua Polis Daerah Seberang Prai Selatan, SuperintendanShafien Mamat, ketika dihubungi Berita Harian, mengesahkan menerimalaporan polis yang dibuat oleh guru berkenaan.
-
Katanya, pelajar yang menampar gurunya dibawa olehkeluarganya ke balai polis semalam, manakala dua lagi masihmenghilangkan diri."
-
Polis menahan pelajar itu semalam (kelmarin) sebelummembebaskannya hari ini (semalam) selepas memberi keterangan danjaminan RM2,000 oleh bapanya," katanya.
-
Kes berkenaan disiasat mengikut Seksyen 506 kerana menakutkan secara jenayah.
-
p/s : buat malu orang NIBONG TEBAL je budak nih!!!!

Khamis, 14 Januari 2010

sakit gigi!!!

dari 9hb 12 2009, 3 hari sebelum akad nikah sampi la ke hari ni gigi bongsu aku sakitttttt... tengah malam tu juga gi klinik gigi, cek besa aje, bagi antibiotik n ubat tahan sakit. kena 70 hengget... lama lepas tu dalam 2 minggu sakit balik.. gi farmasi cari ubat tahan sakit.. masa pi langkawi pun jenuh cari farmasi... bayangkan hari nikah n kenuri sakit gigi!!! adusssss.... so 28hb tu ke hospital parit buntar selepas disarankan oleh mak2 menakan di sungai acheh... cek2 qupanya!!!! gigi bongsu tak kuar habis lagi... huhuhuhu nak tau apa yang mengejutkan lagi?? dalam masa yang sama GIGI BONGSU BELUBANG!!! mak aiiii sakit woooo... atas bawah plak yang jadi... so doc buat 1 tarikh temujanji (1 bulan pulak 26/01/2010) lambatnya... semlam sakit sangat2 sampai shot kat kepala (pening) sampai nangis... hubby pun tengok sian ja... huhuhu.. nasib semalam tak panas sangat, kalo tak mengamok lagi la... tak tau la boleh tahan lagi ke tak sampai 26hb ni.. kalo tak tahan jugak kena pi klinik swasta dulu la...

Tilam baby

assalamualaikum... hemmm awal pagi memblogkan diri.. pagi ni ngantok sangat... semalam nak titot alhamdulillah tak la panas sangat... sbb buka tingkat n pintu, cuma cik nyamuk jeles la... sabtu lepas juga lepas tengo wayang turun ke pacific nak carikan tilam baby tuk my best friend (watie) yang akan bersalin dalam bulan 2 ni.. dah janji nak begi dia set tilam baby kat dia... taraaaaa ni dia.. pic kat bawah ni.. memula nampak pink, tapi tak pink sangat pun banyak ke warna unggu... biru ni nampak sweet sangat.. so hubby n ayu pilih yang ni la...

malam tu gatal tangan conteng kat kertas... :p
cincin tunang ayu n cincin kawin hubby...

Rabu, 13 Januari 2010

tudung

tudung dah sampai hari isnin... beli online kat fara. ni web site dia http://butiksunlay.blogspot.com/. beli ye fara...



pozing dalam toilet... :P

Tengok Wayang

sabtu tengahari gi tengok wayang cita Ju-on 2.. emmm cita dia... serammmm.. tapi maleh nak cita... buat tutup mata ja sepanjang tengok cita nih...

pas tengok wayang makan kat Mc'd.. Apa tu dalam talam!!! banyaknya f.frice...


kami ni kuat makan...

makan ikan bakar

minggu lepas sabtu malam Family In Law (FIL) bawa makn kat dataran ikan bakar area permatang pauh.. makan kat situ sedpa ker?? kalu diberi 5 bintang ayu bagi 2 bintang aje.. besa je n tak la sedap sangat. sotong liat macam getah, ikan bakar ada bau hanyir sikit, tomyam ok la, minta kailan ikan masin tari bukan kailai tapi kobih kecil, telur banyak sangat bawang... lepas ni kalo nak cari ikan bakar lagi, p cari lain tempat...










balas dendam!!!

salam... minggu mula keja lepas wedding, ayu ada janji dengan hubby nak makan pizza (sebenonyer ayu teringin :P ) termakbul jugak... makan sampai sengkak pewut....







linchen...
muka orang kenyang sangat....

suka makan pisang??

salam... hemm nak tau saya ni memang suka makan pisang.. tadi baru hantam pisang mas 1 ikat... hehehe.. sedap la katakan... kakak saya masa mengandung anak sulung dulu suka makan pisang & air soya.. boleh dikatakan hari ada pisang kat mulut dia :)) saya yang tengok je... sekarang saya plak yang suka... meh kita kongsi KHASIAT PISANG...

Pisang mengandungi 3 jenis gula semulajadi sukrosa, fruktosa dan glukosa yang digabungkan dengan gentian. Pisang memberikan tenaga kepada manusia dengan kadar segera dan berterusan. Kajian yang telah dibuat menunjukkan bahawa 2 biji pisang mempunyai cukup tenaga untuk senaman selama 90 minit. Tidak hairanlah pisang dijadikan buah utama kepada atlit terkenal dunia. Bukan itu saja, malah pisang juga amat sesuai untuk mencegah dan merawat beberapa jenis penyakit, menjadikannya amat sesuai dalam pemakanan kita seharian.

Tekanan:Merujuk kepada survey terbaru yang dijalankan oleh MIND terhadap pesakit-pesakit tekanan jiwa, kebanyakan daripada mereka kembali pulih selepas makan pisang. Ini kerana pisang mengandungi tryptophan, iaitu sejenis protin yang bertukar kepada serotonin dalam tubuh manusia, yang menyebabkan kita tenang, mengembalikan mud dan secara amnya membuatkan kita berasa gembira.

PMS:Lupakan pil-pil hospital makan sahaja pisang. Vitamin B6 yang terkandung mampu meneutralkan paras glukosa dalam darah, yang boleh mengembalikan mud anda.

Anemia:Dengan kandungan zat besi yang tinggi, pisang mampu mengawal pertumbuhan hemoglobin dalam darah , yang secara tak langsung membantu dalam kes-kes anemia.

Tekanan Darah Tinggi:Buah tropikal unik ini mengandungi kadar potassium yang tinggi garam rendah, menjadikannya sempurna untuk menstabilkan tekanan darah.

Kuasa Minda:Kajian dibuat terhadap 200 pelajar di sebuah sekolah di mana semasa peperiksaan dijalankan, mereka diberi makan pisang untuk sarapan, rehat, dan makan tengahari. Keputusannya, buah pisang yang mengandungi kadar potassium yang tinggi dapat membantu pembelajaran dengan menjadikan pelajar-pelajar itu lebih cekap (alert).

Penghadaman:Gentian tinggi, jadikan pisang sebagai diet seharian anda pasti membantu menstabilkan tindakan usus kecil dan besar.

Keletihan:Salah satu cara terbaik untuk mengurangkan keletihan ialah dengan membuat minuman pisang susu campur madu . Pisang bertindak menyejukkan perut dan dengan bantuan madu dapat membina semula kandungan gula dalam darah yang berkurangan akibat keletihan, manakala susu pula memperbetulkan sistem hidrasi semula anda.

Panas Jantung:Pisang mempunyai kesan anti-asid semulajadi dalam badan. Oleh itu, jika anda menghadapi rasa panas di jantung, cuba makan pisang untuk pemulihan yang baik.

Demam Pagi:Jadikan pisang sebagai snek setiap hari untuk membantu memelihara kadar gula dalam darah untuk mengelakkan demam pagi.

Gigitan Nyamuk:Sebelum menggunakan krim gigitan serangga, cuba sapukan kawasan bekas gigitan nyamuk dengan lapisan dalam kulit pisang. Ramai yang telah berjaya mengatasi kegatalan akibat gigitan nyamuk dengan cara ini.

Saraf:Pisang mengandungi kadar vitamin B yang tinggi yang dapat membantu menenangkan sistem saraf anda .

Obesiti dan Tekanan Kerja:Kajian di Institut Psikologi di Austria mendapati tekanan kerja menjadi pemangkin kepada pengambilan makanan seperti coklat dan kerepek . Berdasarkan 5,000 pesakit hospital, kajian mendapati kebanyakan pesakit obes membuat kerja-kerja tekanan tinggi. Laporan juga menyatakan, untuk mengatasi masalah ini, kita perlu mengawal kadar gula dalam darah dengan mengambil makanan karbohidrat tinggi setiap 2 jam untuk mengekalkan kadar yang stabil . Makanlah pisang.

Ulser:Pisang amat baik dalam pencegahan ulser kerana ia bersifat lembut dan tidak mencederakan organ dalaman kita. Ia juga bertindak sebagai peneutral lebihan asid serta mengurangkan kepedihan dengan bertindak menyaluti lapisan dinding perut kita.

Kawalan Suhu:Ramai yang percaya bahawa dengan memakan pisang, ia dapat menurunkan suhu kedua-dua fizikal dan emosi kepada ibu-ibu mengandung. Di Thailand sebagai contoh, ibu mengandung mengambil pisang untuk memastikan bayi yang dilahirkan itu menjadi seorang yang penyabar (cool).

Seasonal Affective Disorder (SAD):Penyakit ini merupakan simptom yang terjadi akibat daripada kurangnya pendedahan kepada cahaya matahari . Pisang dapat membantu pesakit ini kerana ia mengandungi tryptophan semulajadi yang membaikpulih mud kita.

Ketagihan Rokok & Tembakau:Pisang dapat membantu perokok yang ingin berhenti merokok. Vitamin B6, B12, potassium dan magnesium yang terdapat dalam pisang, ia dapat membantu tubuh kita dalam membaikpulih kesan nikotin terhadap tubuh .

Stress:Potassium merupakan bahan mineral vital, yang membantu menormalkan degupan jantung, menghantar oksigen kepada otak dan mengimbangi kandungan air dalam tubuh . Bila kita stres, kadar metabolisma kita naik, menyebabkan kadar potassium menurun. Keadaan ini dapat diimbangi semula dengan bantuan snek pisang yang tinggi potassium.

Strok:Mengikut kajian dalam buku ˜The New England Journal of Medicine, mengambil pisang sebagai diet harian mampu mengurangkan risiko kematian akibat strok sebanyak 40%!

Lain-lain Penyakit Kulit:Pengamal perubatan semulajadi (alternatif) berpendapat, untuk menghilangkan pelbagai masalah kulit, termasuk jerawat, kudis, parut, kurap, dan sebagainya, ambil sekeping kulit pisang, tampalkan sebelah dalam kulit pisang itu pada tempat yang ingin dirawat dengan menggunakan plaster luka biasa atau pun plaster bedah.

Jadi, pisang memang merupakan ubat semulajadi kepada banyak penyakit. Jika dibandingkan dengan epal, pisang mempunyai 4 kali ganda kandungan protin, 2 kali karbohidrat, 3 kali fosforus, 5 kali vitamin A dan zat besi, dan 2 kali vitamin dan mineral lain. Ia juga kaya dengan potassium dan merupakan salah satu makanan terbaik yang mudah didapati.

Malas???

salam semua... hemmm lama tak memblogkan diri kan... sori yer... sebenornya ayu bz sikit dengan kerja lately ni.. opismet nak bersalin, ayu kena take over keja dia... dengan sekarang ni ayu selalu dz+nak muntah+tak larat+malas... sekarang ni ayu tambah tak lalu makan, tak leh bau orang masak (tumis) tak boleh banyak makan2 sarat, mesti nak muntah. tak boleh bau perfum bilik n keta pening. so sekarang banyak dok dalam bilik je sebab bilik ayu jauh dari dapur... letih la macam ni.. sabo jer... tak lalu makan, sampai mak pun tegur ayu nampak susut... huhuhu...

cek gigi

kemarin (26.01.2010) gi klinik gigi nak gi chek gigi. sekali tarikh ayu pi salah. sepatutnya esok 28.10.2010. tapi kertas yang ada kat ayu no 8 dia tulis cam 6. so bukan salah saya.... doc tu bagi juga ayu masuk untuk tidak mempersiakan cuti ayu. so kena cuci aje.. sepatutnya cuci+palam+cabut. esok pagi kena pi lagi tuk palam. cabut tak boleh lagi sebab doc kata sekarang tak boleh lagi, tunggu baby 5-6 bulan baru boleh. doc tu cakap lagi, kalau boleh tahan, tahan la.. ada kes 1 2 bulan dah tak boleh tahan nak cabut juga... tak boleh!!! sebab boleh menyebabkan KEGUGURAN... tak mooooo... lagi pun gigi ayu yang nak kena cabut tu bongsu atas, doc cakap susah sangat nak cabut, risiko? pipi belah dalam ayu akan luka teruk sbb mulut ayu tak leh buka luas, lagi pun gigi ujung... hemmmm macam mana la nanti....

Custom Album dah siap

assalamualaikum... ayu baru dapat email dari my photographer azzaharry, Layout Design dah siap tuk custom album wedding ayu ari tu... enjoy the pic ya.. :D

Cover Album












Kanak-kanak perempuan mati dihempap TV


JOHOR BAHRU: Seorang kanak-kanak perempuan berumur tiga tahun meninggal dunia selepas dihempap televisyen berukuran 24 inci di rumahnya di Bandar Putra, Kulaijaya, dekat sini, malam tadi.

Ketua Polis Daerah Kulaijaya, Supt Zulkefly Yahya, berkata ia berlaku kira-kira jam 9.40 malam ketika mangsa, Cyndi Yeo, sedang menonton berseorangan di bilik belakang rumah berkenaan.

"Kejadian disedari bapanya, Yeo Sung Wah, 38, yang terdengar bunyi sesuatu benda terjatuh di dalam bilik berkenaan dan disusuli jeritan anak perempuannya itu," katanya ketika dihubungi.

Beliau berkata, Yeo yang ketika itu berada di ruang tamu terus bergegas ke bilik berkenaan lalu menemui anaknya yang tertiarap dihempap televisyen tersebut.

Katanya, Yeo yang juga seorang peniaga terus membawa Cyndi ke Hospital Kulai dan kanak-kanak tersebut disahkan meninggal dunia di hospital berkenaan pada jam 12.20 malam tadi akibat kecederaan teruk di kepala.

Cyndi, katanya, dipercayai tertarik wayar televisyen berkenaan dengan kakinya sehingga menyebabkan televisyen itu terjatuh dari rak sebelum menghempapnya.

"Kes itu diklasifikasikan sebagai mati mengejut," katanya.

teringat masa ayu umo 2 tahun dulu... (cerita dari mak abah) dulu masa dok rumah kat kg tok, rumah papan atas, almari macam pic atas tu juga tapi tv kecik sikit dari tv atas, almari tv tu tepi tingkapyang tak da palang besi apa pun. ayu panjat almari tu masa tu mak kat dapur tibe2 bunyi kuat benda jatuh, terus mak lari mai kat ayu... tengok2 tv dah bunyi macam hujan zzzzzz ayu kat depan tv... alhamdulillah Tuhan sayangkan ayu tv tu tak jatuh atas ayu. selamat sekali lagi nasib baik ayu tak jatuh ke luar dari tingkap... sian mak abah, lepas tu tv tu dah tak boleh tengok...

i luv sis pregnant too???

assalamualaikum... wah berita baik, ayu nak dapat baby kan, dalama masa yang sama kakak ayu pregnant jugak... usia baby kami pun my'b jarak selang 1-2 minggu cam tu aje... so nanti mak kena keja kuat la sbb 2 org nak dok kat kg... sian mak... jenuh mak main dengan cucu2... tapi tak pe, mak jangan risau yer... encek somi ada membantu... :D

Kehadiran Orang Baru???

Peace be upon u... hemmm hepi sangat hari ni... memang kompom!! apa yang kompom?? hikhikhik... seronok nih.. ok ok ok... Alhamdulillah, Pagi tadi ayu buat UPT, naik 2 line?? i`m pregnant!!! Syukur kepada Allah SWT mengurnikan kepada hubby & ayu... kalo dikirakan ayu nikah 12hb, piyed 9hb, so my'b baby ayu dikira 12hb kot ek... orang snior tulungggggg macam mana nak kira?? kakak, luv ma, kak eynda, kak bim, kak syikin, sapa2 yang dah ada baby plz help me... :) tapi ayu chek kat 1 web site, due date ayu 15/09/2010 selepas 3 4 hari lepas raya, silap2 time raya apun ayu dah beranak... yang sebenonyer hari ini adalah kali ke 3 ayu test UPT, 1st 31/12/2009, 2nd 09/01/01, 3 15/01/2010... kenapa buat 3 kali??? 1st tu naik 2 line, tapi 2 line lagi kelabu, kali ke 2 pic yang bawah ni terang skit dari kelabu tu tapi masih kelabu jugak, so ayu ambil keputusan cek 15hb... so resultnya.... pic yang ke 2 tu.. terangnya.. bila hubby ayu tengok dia qenyeh sampai telinga, sama la ngan ayu... :D
-
Petanda2 lain yang ayu rasa 2 minggu ni :
1.brest tegang
2.kuat kencing

3.badan panas
4.dz sikit
5.cepat marah
-
2nd time
last result

Isu semasa


Hampir nikahi isteri orang

-
BUKIT MERTAJAM: “Saya berhabis sebanyak RM25,000 untuk majlis perkahwinan ini, tapi apabila sampai di rumah pengantin perempuan untuk majlis pernikahan, bakal isteri hanya berkain batik dan baju-T menyambut ketibaan rombongan kami.
-
“Lebih mengejutkan, rumahnya tiada tanda persiapan untuk majlis kenduri dan ahli keluarganya juga tak kelihatan sedangkan saya lengkap berpakaian pengantin dengan rombongan lima kereta membawa hantaran,” kata Nurr Fahmy Abu Samah, 28.
-
Nurr Fahmy, inspektor polis yang bertugas di Ibu Pejabat Polis Daerah Seberang Perai Tengah dekat sini, mendakwa dia dijadual diakad nikah dengan Lan Koperal Wan Azura Wan Ahmad, 28, di Masjid Jamek Kampung Gial, Arau, Perlis, pada 1 Januari lalu, diikuti majlis persandingan di rumah pengantin perempuan keesokannya.
-
Majlis kenduri pihak lelaki pula ditetapkan 10 Januari lalu di sebuah hotel di Sungai Petani.
-
Wan Azura bertugas di sebuah balai polis di Subang Jaya, Selangor.
-
Nurr Fahmy berkata, anggota rombongannya terpinga-pinga apabila ketibaan mereka tiada disambut sesiapa sama ada di masjid atau rumah bakal pengantin perempuan. “Majlis pernikahan dijadualkan pada jam 10 pagi dan kami tiba di masjid jam 9.45 pagi, tapi mendapati tiada sesiapa di situ. Hampir setengah jam menunggu, bakal isteri menelefon dan meminta saya dan rombongan ke rumahnya.
-
“Mengejutkan apabila kami dapati tiada persiapan dilakukan, malah hanya dia berseorangan di rumah dengan cuma berkain batik dan baju-T. Apabila ditanya ke mana ibu bapanya, dia kata tak tahu, sebaliknya mengajak saya berkahwin di Thailand.
“Selepas rasa tertipu, saya mengajak rombongan kembali ke hotel sebelum kami pulang ke rumah ibu angkat di Sungai Petani,” kata anak ketiga daripada lima beradik itu.
-
Kejadian itu menyebabkan keluarga Nurr Fahmy membuat dua laporan di Balai Polis Bukit Mertajam pada 12 Januari lalu selain melaporkannya kepada Bahagian Tatatertib Polis Diraja Malaysia untuk tindakan susulan.
-
Nurr Fahmy berkata, dia bingung dan tidak tahu mengapa Wan Azura yang dikenali sejak tiga tahun lalu sanggup bertindak demikian dan lebih mengecewakan tergamak membohonginya.
-
“Beberapa saudara saya di Perlis yang menyiasat selepas kejadian itu kemudian memberitahu bahawa pernikahan saya tidak dapat dijalankan kerana Wan Azura sebenarnya sudah berkahwin dan masih isteri orang.
-
“Kenyataan ini amat mengecewakan kerana sebelum ini dia mendakwa masih bujang.
-
“Tiga tahun berkawan selepas mengenalinya di Kuala Lumpur, dia tidak menunjukkan sebarang tanda atau dokumen bahawa dia isteri orang atau sudah ada kekasih,” katanya.
-
Nurr Fahmy yang kini masih bercuti sempena ‘majlis perkahwinan tak jadi itu’ berkata, wang RM25,000 yang diperuntukkan untuk majlis berkenaan lebur begitu saja.
-
“Daripada jumlah itu, RM15,000 adalah wang yang saya keluarkan dari Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) kerana sebelum ini saya bekerja di sebuah syarikat swasta dan kini bertukar kepada skim pencen.
-
“Jumlah berkenaan digunakan untuk membuat perbelanjaan seperti membeli cincin, hantaran, wang hantaran RM8,008, mas kahwin RM1,331 serta kos Wan Azura membeli tiga ekor lembu berjumlah RM5,000,” katanya.
-
Sementara itu, kakaknya, Zainuha, 35, berkata mereka sekeluarga malu apabila diperlakukan sedemikian selain sedih dengan nasib menimpa adik lelaki bongsunya.
-
Katanya, masalah perkahwinan itu mula timbul akhir Disember lalu apabila kad perkahwinan pasangan berkenaan tidak siap seperti dijanjikan.
-
“Pernikahan mereka ditetapkan 1 Januari dan bersanding di rumah perempuan 2 Januari. Tetapi pada 30 Disember lalu, Wan Azura membawa balik kad kahwin yang tidak siap dengan mendakwa ada masalah percetakan.
-
“Kami sekeluarga terkejut kerana sebelum ini dia bersungguh-sungguh mahu menguruskan sendiri majlis perkahwinannya tanpa meminta bantuan sesiapa termasuk keluarganya,” katanya.
-
Zainuha berkata, dia juga hairan mengapa Wan Azura mengajak Nurr Fahmy berkahwin di Thailand sedangkan adiknya tidak mempunyai sebarang masalah.
-
“Adik saya kata, sebagai pegawai polis dia tidak mahu menimbulkan masalah terhadap kerjayanya, malah dia ikhlas untuk mengahwini Azura,” katanya.
-
Berikutan tidak puas hati dengan tindakan kejadian itu, Zainuha membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah SPT di Bandar Perda dekat sini, Selasa lalu, diikuti laporan ibunya, Zainab Saad, 56, yang mahu menuntut ganti rugi RM25,000.
-
Sementara itu, Zainab berkata dia sanggup berhabis hampir RM5,000 untuk membeli cincin buat bakal menantunya sebagai pemberian ikhlas pada majlis perkahwinan pasangan berkenaan.
-
“Saya gembira dan tak sabar menerima menantu dan tak sangka kejadian ini berlaku,” katanya sedih.

-
Bapa hampir pengsan lihat ketibaan rombongan lelaki
-
KANGAR: “Saya hairan dengan urusan perkahwinan ini kerana dari segi logik, nak beli kerbau sekalipun kita perlu bertemu pemiliknya...inikan pula orang.
-
“Saya dan keluarga langsung tak pernah bertemu bakal ‘menantu’ dan tak tahu menahu mengenai majlis akad nikah mereka,” kata bapa ‘pengantin perempuan’, Wan Ahmad Wan Harun, 58, (gambar) ketika ditemui petang semalam.
-
Katanya, adat Melayu ada peraturannya apabila keluarga pengantin lelaki perlu mengadakan majlis merisik, bertunang, menetap mas kahwin dan hantaran serta tarikh perkahwinan.
-
“Tapi semua itu tak berlaku kepada saya yang dikatakan bakal menerima ‘menantu’. Secara tiba-tiba, rombongan pengantin lelaki datang untuk bernikah.
-
“Saya terkejut dan hampir pengsan apabila rombongan pengantin lelaki tiba-tiba datang ke masjid dekat rumah untuk melangsungkan pernikahan (1 Januari lalu),” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Gial, dekat sini.
-
Seorang inspektor polis, Nurr Fahmy Abu Samah, 28, menanggung malu kerana mendakwa ditipu bakal isteri yang masih berstatus isteri orang menyebabkan majlis perkahwinan itu dibatalkan.
-
Dalam kejadian itu, rombongan pengantin lelaki terkejut apabila melihat `pengantin’ perempuan hanya berkain batik dan berbaju-T menyambut kedatangan mereka seorang diri di rumahnya di Kampung Gial.
-
Wan Ahmad yang juga seorang pesara kerajaan berkata, anak perempuan sulungnya daripada lima beradik itu, Wan Azura, 28, sudah berkahwin dan sepanjang pengetahuannya anaknya itu masih tinggal bersama suami di Kuala Lumpur.
-
“Macam mana dia hendak berkahwin kerana sudah bersuami. Mengapa keluarga pengantin lelaki tak siasat latar belakang bakal isteri dan tergesa-gesa hadir untuk berkahwin,” katanya.
-
Justeru, katanya, bagi mengelak kejadian tidak diingini, dia dan isteri, Aisyah Mat, 49, mengambil keputusan keluar dari rumah ketika rombongan pengantin tiba pada hari berkenaan.
-
Ibu saudara urus majlis pertunangan
-
BUKIT MERTAJAM: “Selama tiga tahun mereka berkawan, Nurr Fahmy (Abu Samah) seolah-olah tak mengenali ‘tunangnya’ dan menyalahkan anak saudara saya itu (Wan Azura Wan Ahmad) atas apa yang berlaku pada 1 Januari lalu.
-
“Tanpa memeriksa lanjut latar belakang Wan Azura, dia datang untuk majlis akad nikah dengan ‘tunangnya’ itu yang sebenarnya masih isteri orang,” kata bapa saudara Wan Azura Wan Ahmad, 28, yang tidak mahu namanya disiarkan.
-
Berikutan itu, katanya, bapa Wan Azura, Wan Ahmad Wan Harun, 58, kini trauma berikutan kejadian itu.Wan Ahmad turut malu dan tertekan dengan perbuatan anaknya yang memaksa dia berbohong kepada bakal pengantin lelaki supaya menangguhkan majlis pernikahan itu.
-
“Pada malam 31 Disember lalu, Wan Azura pulang ke kampung dan meminta bapanya menangguhkan majlis akad nikah itu.
“Wan Ahmad yang tidak mahu terbabit mengambil keputusan keluar rumah bagi mengelak menemui rombongan pengantin lelaki pada 1 Januari lalu,” katanya.
-
Dia menyalahkan Nurr Fahmy dan Wan Azura atas apa yang berlaku berikutan tindakan terburu-buru untuk berkahwin.
“Sepatutnya Nurr Fahmy periksa dan mengenali siapa bakal isterinya terlebih dulu. Akibatnya, dia hampir bernikah dengan isteri orang.
-
“Wan Azura pula mengambil keputusan tergesa-gesa mahu berkahwin dengan Nurr Fahmy sedangkan dia masih isteri seorang anggota polis yang bertugas di Subang Jaya dan ada seorang anak berusia lapan tahun,” katanya.
-
Menurutnya, pada Aidiladha lalu, Wan Azura pulang ke kampung dan meminta ibu saudaranya menjadi wakil keluarga untuk menerima peminangan Nurr Fahmy di sebuah masjid berdekatan sebuah pusat perubatan swasta di Alor Star.
-
Katanya, Wan Azura memberi alasan ibu bapanya tidak dapat hadir kerana menguruskan masalah keluarga yang tidak dapat dielakkan.
-

Pelajar tampar guru ditahan polis
-
NIBONGTEBAL: Seorang pelajar tingkatan empat sebuah sekolah di sini, menamparseorang guru wanita berusia 29 tahun di dalam kelas kerana tidakberpuas hati dengan tindakan guru terbabit menamparnya, Selasa lalu.
-
Kejadian berlaku kira-kira jam 12.45 tengah hari apabila tigapelajar dari kelas lain masuk ke kelas yang sedang diajar oleh guruberkenaan sebelum bertindak mengganggu dan membuat bising.
-
Sumber memberitahu, guru wanita itu kemudiannya mengarahkanketiga-tiga pelajar itu supaya keluar dan tidak mengganggu pelajar yangsedang belajar di dalam kelas berkenaan.
-
Bagaimanapun, seorangdaripada tiga pelajar terbabit bercakap kasar yang berbunyi “kalau watak mau keluar, lu mau buat apa,” sehingga menyebabkan guru berkenaanhilang sabar dan bertindak menamparnya.
-
"Pelajar itu yang berang dengan tindakan guru wanitaberkenaan, bertindak balas dengan menampar gurunya itu di depan pelajarlain dalam kelas itu.
-
“Seorang rakan pelajar itu yang tidak berpuas hati mengambilkerusi plastik dan membaling ke arah guru itu tetapi berjaya dielak.Selepas itu pelajar berkenaan beredar selepas ditarik seorang lagirakan mereka,” kata sumber berkenaan.
-
Berikutan kejadian itu, guru terbabit memaklumkan kepada pengetuasekolah sebelum dinasihatkan membuat laporan polis pada jam 3.15 petangpada hari sama.
-
Ketua Polis Daerah Seberang Prai Selatan, SuperintendanShafien Mamat, ketika dihubungi Berita Harian, mengesahkan menerimalaporan polis yang dibuat oleh guru berkenaan.
-
Katanya, pelajar yang menampar gurunya dibawa olehkeluarganya ke balai polis semalam, manakala dua lagi masihmenghilangkan diri."
-
Polis menahan pelajar itu semalam (kelmarin) sebelummembebaskannya hari ini (semalam) selepas memberi keterangan danjaminan RM2,000 oleh bapanya," katanya.
-
Kes berkenaan disiasat mengikut Seksyen 506 kerana menakutkan secara jenayah.
-
p/s : buat malu orang NIBONG TEBAL je budak nih!!!!

sakit gigi!!!

dari 9hb 12 2009, 3 hari sebelum akad nikah sampi la ke hari ni gigi bongsu aku sakitttttt... tengah malam tu juga gi klinik gigi, cek besa aje, bagi antibiotik n ubat tahan sakit. kena 70 hengget... lama lepas tu dalam 2 minggu sakit balik.. gi farmasi cari ubat tahan sakit.. masa pi langkawi pun jenuh cari farmasi... bayangkan hari nikah n kenuri sakit gigi!!! adusssss.... so 28hb tu ke hospital parit buntar selepas disarankan oleh mak2 menakan di sungai acheh... cek2 qupanya!!!! gigi bongsu tak kuar habis lagi... huhuhuhu nak tau apa yang mengejutkan lagi?? dalam masa yang sama GIGI BONGSU BELUBANG!!! mak aiiii sakit woooo... atas bawah plak yang jadi... so doc buat 1 tarikh temujanji (1 bulan pulak 26/01/2010) lambatnya... semlam sakit sangat2 sampai shot kat kepala (pening) sampai nangis... hubby pun tengok sian ja... huhuhu.. nasib semalam tak panas sangat, kalo tak mengamok lagi la... tak tau la boleh tahan lagi ke tak sampai 26hb ni.. kalo tak tahan jugak kena pi klinik swasta dulu la...

Tilam baby

assalamualaikum... hemmm awal pagi memblogkan diri.. pagi ni ngantok sangat... semalam nak titot alhamdulillah tak la panas sangat... sbb buka tingkat n pintu, cuma cik nyamuk jeles la... sabtu lepas juga lepas tengo wayang turun ke pacific nak carikan tilam baby tuk my best friend (watie) yang akan bersalin dalam bulan 2 ni.. dah janji nak begi dia set tilam baby kat dia... taraaaaa ni dia.. pic kat bawah ni.. memula nampak pink, tapi tak pink sangat pun banyak ke warna unggu... biru ni nampak sweet sangat.. so hubby n ayu pilih yang ni la...

malam tu gatal tangan conteng kat kertas... :p
cincin tunang ayu n cincin kawin hubby...

tudung

tudung dah sampai hari isnin... beli online kat fara. ni web site dia http://butiksunlay.blogspot.com/. beli ye fara...



pozing dalam toilet... :P

Tengok Wayang

sabtu tengahari gi tengok wayang cita Ju-on 2.. emmm cita dia... serammmm.. tapi maleh nak cita... buat tutup mata ja sepanjang tengok cita nih...

pas tengok wayang makan kat Mc'd.. Apa tu dalam talam!!! banyaknya f.frice...


kami ni kuat makan...

makan ikan bakar

minggu lepas sabtu malam Family In Law (FIL) bawa makn kat dataran ikan bakar area permatang pauh.. makan kat situ sedpa ker?? kalu diberi 5 bintang ayu bagi 2 bintang aje.. besa je n tak la sedap sangat. sotong liat macam getah, ikan bakar ada bau hanyir sikit, tomyam ok la, minta kailan ikan masin tari bukan kailai tapi kobih kecil, telur banyak sangat bawang... lepas ni kalo nak cari ikan bakar lagi, p cari lain tempat...










balas dendam!!!

salam... minggu mula keja lepas wedding, ayu ada janji dengan hubby nak makan pizza (sebenonyer ayu teringin :P ) termakbul jugak... makan sampai sengkak pewut....







linchen...
muka orang kenyang sangat....