Nuffnang

Isnin, 31 Januari 2011

Walker

teruja weh aku nak cari walker kat manjaku untuk budak musyuk sorang ni... memula pi ja, aku dah nampak walker baby lembo... santek sangat, kaler itam putih, siap ada kepala lembu lagik kat depan, sunggu somel... tapi takndak la si en papa.. syok di 1st time dudok dalam walker, banyak walker kami bagi dia test...



yang ni kecik sikit, kaki dia sampai ke lantai.


ooohhh.. terujanya anak aku.. mahai gak yang ni, tapi memang lawa...


sangat2 teruja....


helo... buat muka plak dia. tak best ka?

dan akhinya, ini pilihan en papa... mama ok jek... janji budak musyuk hapi...
*baru aku pasan, semuanya kaler hijo.. kekekekeke...

Mata Adam Plak

salam...

n3 kali ni pasai en Muhammad Adam Amsyar pulok... aku dulu pernah gak tengok 3 orang opismet yang baek sangat dengan aku, bila tiyak (sbb gaduh ngan bf.. kui kui..) mai opis pagi2 nampak bengka ja atas bawah & mata. aku ni tiyak pi la 2 jam pun, tak danya mata bengkak. cuma bulan arwah abang aku meninggal tu yang rasa sebam sikit kat mata.
al kisah junior aku sorang ni, mata dia bengka bila tido lama sangat. contohnya kalo mangkit tido tengahari, bengkak la mata dia. obedos tido la tu.. mata dia akan jadi cam ni la jawabnya...
dok atas tok wan, manja kunun la tu.. jeles mama..



comey la.. kekekekeke...

Jumaat, 28 Januari 2011

Baby Portrait

Assalamualaikum..

Alhamdulillah, gambar en adam amsyar sedah siap. tadi uncle jery mai anto kat opis aku.... tak sabaq wes nak tengok....

korang layan pic en adam amsyar ini hokeh...





suka dia bila en papa buat macam ni..



shenyum sayang...

eeee nampak nenen... apa itam tu? ha... itu taik lalat, macam aku sebijik...


tengok la muka budak mengantok dah nak mengamok...





my luv family....

special thank`s :

wati (sponsor baju en adam amsyar)

en jerry (sponsor shoot untuk my baby)

mak tok (bagun awal tuk mandikan en busyuk)

en papa (sangop ambik coti...)

luv u all....

BPA Free



Senjak akhir - akhir ini kita khawatir dengan botol susu plastik yang mengandung BPA ( Bisphenol_A).

Peneliti dari University of Cincinnati menemukan, eksposur terhadap air mendidih menyebabkan botol plastik polikarbonat melepaskan BPA hingga 55 kali lebih cepat dari air dingin atau air bertemperatur normal.

Penemuan terbaru menunjukkan bahwa ada korelasi antara BPA dengan penurunan produksi sperma, penambahan berat prostat, dan kanser testis pada laki-laki. Sementara pada perempuan, BPA berpotensi mengakibatkan ketidaknormalan perkembangan endometrium yang dapat menyebabkan infertilitas serta meningkatkan risiko terkena kanser payudara. Anak-anak, terutama bayi yang masih dalam kandungan dan bayi yang baru lahir, memiliki risiko yang paling besar terhadap bahan kimia tersebut. Hal ini disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon yang dapat berdampak selama periode emas pertumbuhan anak, meskipun akibatnya tidak langsung tampak.

Untuk menghindari atau meminimalisir dampak BPA pada si kecil, spesialis anak Dr. Steven Parker, memberikan beberapa tips berikut:

* Hindari penggunaan botol polikarbonat yang mengandung BPA. Sebagai gantinya gunakan botol bebas BPA, atau botol yang terbuat dari gelas/kaca.
* Ketika membeli botol plastik, pilihlah botol yang menggunakan polypropylene/polyethylene, yang tidak keras dan tidak mengkilat.
* Carilah tanda "BPA-free" pada kaleng atau botol susu yang anda beli.
* Hindari pemberian teether berbahan plastik/vinyl pada bayi.
* Hindari memanaskan makanan dalam plastik karana ia dapat melepaskan BPA. Sebagai gantinya, gunakanlah bahan gelas/kaca atau keramik.
* Cucilah botol dan wadah plastik dengan spons agar tidak merusak lapisan plastiknya.
* Belajar membaca kandungan dalam plastik. Singkirkan produk plastik yang mengandung bahan-bahan seperti DBP dan DEP, DEHP, DMP. Gunakan polyethylene (#5), dan hindari polikarbonat (#7).
* Jangan gunakan lagi botol plastik yang sudah tergores/rusak atau kusam.

Sebaiknya botol susu digunakan dalam jangka 1 tahun tapi kalau sudah tidak baik lagi dalam 6 bulan botol sudah boleh diganti.

Botol susu yang bertulis PC kode 7 itu ternyata mengandung BPA (Bisphenol-A), tapi kalau dibuat dari PP (Poli Propylene) dengan kode 5 itu berarti aman.

Detailnya silakan dibaca ya !!!

#1. PETE atau PET (polyethylene terephthalate) biasa dipakai untukbotol plastik yang jernih/transparan/ tembus pandang seperti botol airmineral, botol jus, dan hampir semua botol minuman lainnya. Boto-botoldengan bahan #1 dan #2 direkomendasikan hanya untuk sekali pakai.Jangan pakai untuk air hangat apalagi panas. Buang botol yang sudahlama atau terlihat baret-baret.

#2. HDPE (high density polyethylene) biasa dipakai untuk botol susuyang berwarna putih susu. Sama seperti #1 PET, #2 juga direkomendasikanhanya untuk sekali pemakaian.

#3. V atau PVC (polyvinyl chloride) adalah plastik yang paling sulit didaur ulang. Plastik ini bisa ditemukan pada plastik pembungkus (clingwrap), dan botol-botol. Kandungan dari PVC yaitu DEHA yang terdapatpada plastik pembungkus dapat bocor dan masuk ke makanan berminyak biladipanaskan. PVC berpotensi berbahaya untuk ginjal, hati dan berat badan.

#4. LDPE (low density polyethylene) biasa dipakai untuk tempat makanandan botol-botol yang lembek. Barang-barang dengan kode #4 dapat di daurulang dan baik untuk barang-barang yang memerlukan fleksibilitas tetapikuat. Barang dengan #4 bisa dibilang tidak dapat di hancurkan tetapitetap baik untuk tempat makanan.

5. PP (polypropylene) adalah pilihan terbaik untuk bahan plastikterutama untuk yang berhubungan dengan makanan dan minuman sepertitempat menyimpan makanan, botol minum dan terpenting botol minum untukbayi. Karakteristik adalah biasa botol transparan yang tidak jernihatau berawan. Cari simbol ini bila membeli barang berbahan plastik.

6. PS (polystyrene) biasa dipakai sebagai bahan tempat makan styrofoam,tempat minum sekali pakai, dll. Bahan Polystyrene bisa membocorkanbahan styrine ke dalam makanan ketika makanan tersebut bersentuhan.Bahan Styrine berbahaya untuk otak dan sistem syaraf. Selain tempatmakanan, styrine juga bisa didapatkan dari asap rokok, asap kendaraandan bahan konstruksi gedung. Bahan ini harus dihindari dan banyaknegara bagian di Amerika sudah melarang pemakaian tempat makananberbahan styrofoam termasuk negara China.

#7. Other (biasanya polycarbonate) bisa didapatkan di tempat makanandan minuman seperti botol minum olahraga. Polycarbonate bisamengeluarkan bahan utamanya yaitu Bisphenol-A ke dalam makanan danminuman yang berpotensi merusak sistem hormon. Hindari bahan plastikPolycarbonate.

~ google


dan akhirnya dapat jugak aku pakai botoi mahai.. kekekeke...

Isnin, 24 Januari 2011

Pn Mama & En Adam Amsyar

sabtu lepas gi C4 lepas hantam nasi lauk kawah... kali ni kena 40hengget. nah hambik.. ari tu makan 8 org 30hengget ja, ni 6 org pun 40 hengget. dah sah ari tu abang tu silap kira khennnn....
dan bila mama mula posing dengan en adam amsyar
mama kompom yang lebey2 khennn... en adam tak mo tengok kemera, sampai ati...



sampai tetido, mama hepi sangat sebab 1st time dapat dokong en adam amsyar dalam baby carrier ni...

sampai tetido anak mama ni...

dan dia bangun juga akhirnya... huaaaaaa menguap....

*untuk pesanan : aku memang suka tayang gambar dari becerita hokeh, aku ada anak, aku suka tanyang anak aku.... hahahahaha....

Jumaat, 21 Januari 2011

makan

salam...
rabu lepas bawa en adam menbeli membelah n memakan (tapi dia tak leh makan pun)... masa makan kat piza, aku suapkan sikit mushroom sup, tapi bagi tawar sikit, kan masin sikit, tak sesuai lagi tuk dia. aku sebenarnya tak mai bagi, tapi muka dah majuk sambil ayaq liuq meleleh, aku bagi jugak...
tengok la mulut yang muncung tanpa putin....

nak snap gambo dengan papa, tak nak tengok kamera, papa umpan sudu sekali tengok bawah la.. kekekeke.. lawak la budak syuk mama ni...

dengan sapa ni? kelawarpompuan kah? kekekeke.. aku yang mcam serabai rasanya & tak sanggup nak tunjuk kat hampa gambar nih... disebabkan muka anak aku yang comey dan sedang begumbira so aku coretkan muka aku yang comey inih... santek kan.. siap kening terangkat sebelah uuuu....

Rabu, 19 Januari 2011

Perkembangan bayi anda pada usia 4 bulan

4 month

Makan kurang kerap
Apabila bayi anda mencapai usia empat bulan, perutnya sudah membesar jadi dia tidak lagi perlukan
makanan begitu kerap – hanya empat atau lima kali sehari. Namun begitu, berat badannya masih bertambah – keperluannya untuk mengambil makanan menurun apabila dia menjadi lebih besar, lebih mirip kepada kekerapan kanak-kanak yang lebih tua atau orang dewasa. Sekarang di waktu makan, perhatiannya mula beralih kepada orang dan benda-benda, justeru, walaupun anda seronok apabila melihat dia sedar dan responsif terhadap benda-benda baru, anda mendapati bahawa memberinya makan menjadi satu perkara yang sulit. Sekiranya bayi anda mudah ralit dan tidak menumpukan kepada makanannya, carilah satu tempat yang lebih sunyi untuk memberikan dia makan.
-
Bakat baru pusing meniarap dan menelentang
Apabila bayi anda dibaringkan atas perutnya, dia akan mengangkatkan kepala dan bahunya seberapa tinggi dan menggunakan lengannya untuk mengampu dan menahan. Tekan tubi mininya ini membantu bayi mengukuhkan otot-otot dan dia juga akan mendapat pandangan yang baik tentang perkara-perkara yang sedang berlaku di sekitarnya. Dia mungkin juga mengangumkan anda (dan diri sendiri!) dengan
berpusing dari baring telungkup kepada telentang, atau sebaliknya. Anda boleh menggalakkan ini melalui mainan: goyang-goyangkan patung mainan di tempat ke mana dia akan pusing untuk menggalakkan dia mencuba lagi. Beri tepukan dan senyuman apabila dia melakukan ini; dia memerlukan sokongan anda sebab perbuatan-perbuatan barunya ini agak menakutkan baginya.
-
Masa ini untuk makanan pepejal?
Bagi empat ke enam bulan pertama dalam hidupnya, bayi anda memperolehi semua nutrien yang diperlukan dari
susu badan atau susu formula. Namun begitu, didapati bahawa ibubapa sudah mahu mula memberi makanan pepejal. Berbincanglah dengan doktor anda sebelum mencuba pepejal. Anda boleh mulakan dengan memberinya sedikit pepejal (iaitu makanan lembik seperti makanan bayi yang dipuri atau bijirin bayi) memandangkan saluran pencernaannya sudah agak matang dan refleks menjolok lidah keluar semakin lenyap. Walau bagaimanapun, kebanyakan doktor menggalakkan ibubapa agar menunggu sampai bayi berusia enam bulan. Dengan tidak memberikan pepejal terlalu awal, anda boleh mengurangkan reaksi alergik dan menjaminkan yang susu ibu dan formula dalam diet bayi anda tidak dikurangkan.
-
Memanjangkan tangan dan memasukkan objek ke dalam mulut
Bayi anda sekarang sudah boleh memanjangkan tangannya dan merampas sesuatu objek (betuiii, en adam amsyar selalu nak rampas apa yang aku makan), walaupun lazimnya pertama kali dia mencuba dia terlepas sasarnya. Apabila dia dapat memegang sesuatu, dia akan mengkajinya untuk seketika dan kemudian cuba memasukkannya ke dalam mulut. Anda juga akan memerhatikan air liur banyak meleleh sekarang (a ah, sampai basah baju). Setengah bayi sudah mula
tumbuh gigi ada seawal usia empat bulan, tetapi gigi pertama bayi selalunya tidak keluar sebelum usia lima atau enam bulan.
-
Galakkan bayi anda mencuba dan bermain dengan pelbagai jenis objek. Umpamanya, lampin kain yang bersih boleh mengasyikkan bayi untuk beberapa minit (tak yah bagi, kalo lap mulut dia, terus dia sambaq). Perhatikan dia menghisap sesuatu objek, memegangnya, dan ketahuilah apa yang akan berlaku apabila dia merenyukkannya. Berikan dia kelentong ringan dan perhatikan betapa seronoknya dia mendengar kelentong itu berbunyi jika digoncang. Menyediakan tempat aktiviti bayi atau gim buaian adalah baik di peringkat ini, iaitu di ketika bayi anda mempelajari tentang sebab dan akibat - umpamanya, dia mendapati bahawa apabila dia mengerakkan tuil atau butang, dia mendengar loceng berbunyi (aku terbeli loceng fifi kaler pink.. kekeke).
-
Kini mampu bermain sendiri
Pada masa ini, bayi anda sudah pandai bermain dengan tangan dan kakinya untuk beberapa minit setiap kali. Sungguh ajaib! Pada satu ketika, anda tiba-tiba sedar bahawa tiada kedengaran apa-apa dari dalam bilik, jadi, anda jengok ke dalam dan melihat bayi anda yang sebelum ini memerlukan perhatian dan jagaan anda hampir setiap detik dia berjaga, sekarang boleh bermain dengan sendiri. Mungkin sekarang anda boleh kembali membaca surat akhbar seperti dulu kala.
-
Mula memahami peranan bahasa
Para penyelidik percaya bahawa menjelang usia empat bulan, bayi anda sudah boleh memahami semua bunyi-bunyi asas dalam bahasa ibundanya. Antara usia empat dan
enam bulan, dia menguasai kemahiran membuat bunyi vokal, seperti “ma-ma” atau “da-da.” Walau bagaimanapun, dia tidak mengaitkan bunyi itu dengan ibu atau bapanya. Sekarang, dia juga boleh menyertai mainan tiru-meniru bunyi – anda sebut “boo”, dan dia akan cuba menyebutnya juga. Anda boleh mengembangkan kebolehan komunikasinya dengan meniru ekspresi muka dan bunyi yang disebutnya – dalam kata lain, men”cermin”kan perlakuan dia. Oleh sebab anda memberi reaksi terhadap sesuatu bunyi yang disebut olehnya dan bereaksi apabila dia cuba menyatakan sesuatu, bayi anda mula mempelajari tentang kepentingan bahasa dan mula memahami konsep sebab dan akibat. Dia mula sedar bahawa apa yang diperkatakan olehnya akan membawa kesan tertentu. (sekarang, kalo panggil nama dia, walopon dok belakang dia, kompom dia toleh.. sukerrrrrr aku)
-
Memahami rampaisari warna yang pelbagai
Bayi boleh mengecam warna dari dia mula lahir, tetapi mempunyai kesukaran menbezakan nada terang-gelap dan corak warna seperti oren dan merah. Sebab itu, mereka lebih gemar hitam dan putih atau warna yang berkontras tinggi. Antara usia dua dan empat bulan, perbezaan warna menjadi lebih jelas, dan bayi anda mula dapat membezakan nada dan corak yang berlainan bagi sesuatu warna. (en papa sudah belikan piano kartun kat en adam amsyar) Bayi anda akan menunjukkan kegemaran bagi warna primer yang terang. Dia akan tertarik kepada mobil tergantung yang berwarna cerah (digantung supaya tak dapat dicapainya), poster-poster terang dan
buku-buku keras yang berwarna menarik.
-
Lebih memilih orang
Menjelang empat bulan, bayi anda mungkin sudah boleh menunjukkan respon terhadap kehadiran anda, suara anda dan juga ekspresi muka anda dengan menendang-nendang dan melambai-lambai tangannya. (betul.... pandai angkat tangan dah kalo nampak mama)
Sekitar masa ini juga, bayi anda, yang setakat ini cenderung memberi senyuman kepada semua orang yang dijumpainya, (yes, anak aku memang murah senyuman, tambah lagi baru bagun titot) mula memilih orang-orang yang dia mahu berdekat dengannya. Jika dia berada dalam kumpulan ramai atau dengan orang yang tidak dikenalinya, dia mungkin memerlukan sedikit masa untuk menjadi selesa. Sediakan sedikit masa untuk bayi membuat transisi apabila berjumpa dengan orang yang tak dikenalinya atau apabila bayi ditinggalkan dengan penjaga. Anda akan juga mendapati bahawa apabila dia berada dalam dukungan anda, dia lebih berminat untuk berinteraksi dengan orang lain – terutama sekali kanak-kanak yang lebih tua yang bising dan riang riuh. (ya, terutama sekali dengan maksu dia)
-
Adakah bayi saya berkembang secara normal?
Harus diingat bahawa setiap bayi adalah unik dan akan mencapai peringkat-peringkat pencapaian sosial mengikut masa dan jadual mereka tersendiri. Semua di atas hanya merupakan garis panduan am mengenai potensi yang boleh dicapai oleh bayi anda -- jika bukan sekarang, mungkin tidak lama lagi.
-
Dan sekiranya bayi anda dilahirkan pramatang, anda mungkin mendapati bahawa dia memerlukan masa yang lebih lama untuk melakukan sesuatu yang telah dapat dilakukan oleh bayi sama usia dengannya. Jangan bimbang. Kebanyakan doktor menilai perkembangan bayi pramatang berpandukan tarikh dia sepatutnya dilahirkan dan menilai tahap pencapaian kemahirannya dari tarikh itu.
-
Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan berkenaan perkembangan bayi anda, sila bertanya dengan doktor anda.
*credit by babycenter

Selasa, 18 Januari 2011

entry kosong

tak ada cita pun, tapi aku nak buat gak entry apa2... hari ni en muhammad adam amsyar bin mohd kazrul kamal cokop satu ratus dua puluh tiga hari = 123. cantik nomber kan... semakin macam-macam perangai dia sekarang, TAPI tak da yang aku marah n tak suka.. semuanya yang dia buat, aku hepi... i luv u so much suk mama...



tengok ja la depan baju budak tu dah basah, hasil dari air liurnya sendiri...

I'm face of SIMPLYSITI

salam korang.....

hahahahahaha... akhirnya aku dapat gak kai barangan simplysiti walopun lipstik ajek... masa aku masuk watson nak cari lactasic tuk en adam amsyar, tak dok plak kat parit buntar tu, ronda punya ronda kat salam, aku kona pi kat barangan simplysiti, try gold edition. aku suka wes kalernya!!!! tup2 en papa mai, aku apa lagi, mengorat la, yeh yeh dapat....

siap ada tandatangan siti tu....


aku suka kaler gold edition ni.. sangat suka... tak rugi beli taw...RM35.00 ajek...
*lipstik yang hantaran aku kawin ari tu pun baru guna sekali... yang ni aku tak tau bila tahun plak nak abis...

Jumaat, 14 Januari 2011

mata memangdang matalah puncanya

wahhh.. belagu nurkumalasari aku pagik2...

salam korang...

aku besiaran dari opis. (sambil memandang pintu bos aku) kekekeke... ari tu pas aku check adam, aku ngan en somi pi klinik mata di hospital bukit mertajam. doc check mata aku (perempuan melayu, umo 30+, kurus, baik :D)

doc : emmm ada selaput kat belah idong, 2 belah no.
aku : a ah dokte
doc : dari bila?
aku : dari peknen lagi. dulu masa saya peknen 5 bulan ada mai jugak, doc cina pompuan cakap tak boleh opret n bagi ubat yang kuat sbb saya tengah peknen. doc tu cakap lagi mei pulak lepas bersalin kalo tak hilang. tu yang saya mai ni.
doc : boleh opret dik, tapi kalo opret kompom naik balik dalam masa 3 tahun lepas tu. so ketua kami dah bincang bila orang muda yang ada selaput mata ni tak yah buang, selagi tak da risiko apa2. contoh macam selaput dah sampai kat anak mata hitam, yang tu memang kena buang.
aku : sebab apa yang jadi selaput ni ek dokte?
doc : sebab kena habuk, tengok moniter komputer, ekon, mata kering, bekas makeup & dll.
aku : oooo... atu macam mana?
doc : kak bagi ubat, tapi kalo boleh adik beli ubat kat luar sebab ubat kat hoapital ada banyak bahan pengawet, yang luar tak da, dalam berbelah ringgit ja.
aku : selaput ni tak boleh hilang ka?
doc : dia tak kan hilang. pakai ubat titik ni jugak, cuma bagi mata ada segar balik, lagi pun ada luka kat urat mata. (sebenonyer aku tonyoh sakan mata aku semalam tu sebab gatai gila2)



ni la ubat tu, yang ni tuk refresh, RM16.00

ni mata kanan aku, nampak kan? makin naik atas mata itam dah, urat mata yang merah2 tu la buat aku pedih mata.

ni mata kiri aku, sebelah kiri pun dah naik sikit, belah kanan tu lagi la. kalo korang perasan belah kiri ada urat mata mcm beralun, pedih gak kat situ.

Khamis, 13 Januari 2011

Perangai Adam Amsyar

semalam en adam amsyar buat pengangai baru. hemmmm nak kena dukong je.. malam siang.. mangsanya sapa lagi, en papa la mangsanya. pas tu kalo nak bagi dia baring, alamatnya sebek + buat muka bodek suh orang angkat... hemmm en adam amsyar oooiiiii, sekarang ni tak pa la mak tok, tok wan, mak cik & mak su ada, nanti dah pindah tinggal mama & papa jek ok...
-
1 lagi perangai en adam amsyar yang tak berubah dari pas pantang, tido lena lepas kul 12.00 tengah malam. kalo dia tido kul 11.45pm pon, kompom sat ni kul 12 bagun. kenapa ek? ada benda ganggu ka? tak la kot no, sebab dia jadi macam dah terbiasa, sebab masa aku pantang pun tido kul 12 lebih.
-
lebih syok,+hepi+membunga dihati apabila en adam amsyar dah pandai gelak mengekek.. dulu kalo geletek buat herot2 muka & badan, sekarang main kat pinggang pun dah mengekek gelak, tapi kalo lama2 dia cepat tersedu..
-
tengok la muka budak musyuk yang sangat manja dengan papa dia...


time tiyak ja cari mama.. huhuhuhuhu... ya ya ya.. mama kan pandai pujuk...

Rabu, 12 Januari 2011

4 months...


11.1.11 pegi check en adam amsyar untuk 4 bulan. ketinggian makin menambah 6 cm dari bulan lepas. so sekarang tinggi adam 67cm. berat tu ja yang menurun. bulan lepas 6.7kg kemarin 6.6kg. berat ya dah turun, aku pun perasan bila dukong dia dah tak berasa 'hantap'. dan aku perasan juga yang dia kurang makan, BF pun kurang, sebab breast aku dah tak selalu cekang. mai 2 3 hari ni ja dia macam pulun minum balik. tengah malam pun minum, kalo tak jarang minum kekadang tak minum langsung time tido malam.
-
kenapa dia jadi macam tu? sebab dia dah suka isap puting pinring. aku ingat lagi masa pantang saja ja aku bagi dia try isap... tak mo pun.. siap luah sebab bila isap tak da susu.

ni bukti dia, masa ni en adam amsyar dah 34 hari. memang dia tak mau, so aku simpan je la...
-
ada 1 hari tu, aku dalam bulan 11 dia cam merengek ja. aku try bagi puting tu balik.. hemmmmm memang dia nak mengigit. tengok la gambar2 kat bawah ni....


masa nak shoot pic dia ari tu pun kena ada...





jalan-jalan sekarang memang kena bawa, nak tido malam ada dalam mulut baru tido lena... start dia iasap puting ni, aku perasan dia kurang minum susu. tambah sekarang dah pandai nak meniarap, lagi la dia kurang minum susu... tapi...............en adam amsyar tak boleh berenti minum susu mama hokeh!!!!
-
korang, aku nak tanya, puting piring ni leh pakai dengan jangka masa berapa lama ek?

Walker

teruja weh aku nak cari walker kat manjaku untuk budak musyuk sorang ni... memula pi ja, aku dah nampak walker baby lembo... santek sangat, kaler itam putih, siap ada kepala lembu lagik kat depan, sunggu somel... tapi takndak la si en papa.. syok di 1st time dudok dalam walker, banyak walker kami bagi dia test...



yang ni kecik sikit, kaki dia sampai ke lantai.


ooohhh.. terujanya anak aku.. mahai gak yang ni, tapi memang lawa...


sangat2 teruja....


helo... buat muka plak dia. tak best ka?

dan akhinya, ini pilihan en papa... mama ok jek... janji budak musyuk hapi...
*baru aku pasan, semuanya kaler hijo.. kekekekeke...

Mata Adam Plak

salam...

n3 kali ni pasai en Muhammad Adam Amsyar pulok... aku dulu pernah gak tengok 3 orang opismet yang baek sangat dengan aku, bila tiyak (sbb gaduh ngan bf.. kui kui..) mai opis pagi2 nampak bengka ja atas bawah & mata. aku ni tiyak pi la 2 jam pun, tak danya mata bengkak. cuma bulan arwah abang aku meninggal tu yang rasa sebam sikit kat mata.
al kisah junior aku sorang ni, mata dia bengka bila tido lama sangat. contohnya kalo mangkit tido tengahari, bengkak la mata dia. obedos tido la tu.. mata dia akan jadi cam ni la jawabnya...
dok atas tok wan, manja kunun la tu.. jeles mama..



comey la.. kekekekeke...

Baby Portrait

Assalamualaikum..

Alhamdulillah, gambar en adam amsyar sedah siap. tadi uncle jery mai anto kat opis aku.... tak sabaq wes nak tengok....

korang layan pic en adam amsyar ini hokeh...





suka dia bila en papa buat macam ni..



shenyum sayang...

eeee nampak nenen... apa itam tu? ha... itu taik lalat, macam aku sebijik...


tengok la muka budak mengantok dah nak mengamok...





my luv family....

special thank`s :

wati (sponsor baju en adam amsyar)

en jerry (sponsor shoot untuk my baby)

mak tok (bagun awal tuk mandikan en busyuk)

en papa (sangop ambik coti...)

luv u all....

BPA Free



Senjak akhir - akhir ini kita khawatir dengan botol susu plastik yang mengandung BPA ( Bisphenol_A).

Peneliti dari University of Cincinnati menemukan, eksposur terhadap air mendidih menyebabkan botol plastik polikarbonat melepaskan BPA hingga 55 kali lebih cepat dari air dingin atau air bertemperatur normal.

Penemuan terbaru menunjukkan bahwa ada korelasi antara BPA dengan penurunan produksi sperma, penambahan berat prostat, dan kanser testis pada laki-laki. Sementara pada perempuan, BPA berpotensi mengakibatkan ketidaknormalan perkembangan endometrium yang dapat menyebabkan infertilitas serta meningkatkan risiko terkena kanser payudara. Anak-anak, terutama bayi yang masih dalam kandungan dan bayi yang baru lahir, memiliki risiko yang paling besar terhadap bahan kimia tersebut. Hal ini disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon yang dapat berdampak selama periode emas pertumbuhan anak, meskipun akibatnya tidak langsung tampak.

Untuk menghindari atau meminimalisir dampak BPA pada si kecil, spesialis anak Dr. Steven Parker, memberikan beberapa tips berikut:

* Hindari penggunaan botol polikarbonat yang mengandung BPA. Sebagai gantinya gunakan botol bebas BPA, atau botol yang terbuat dari gelas/kaca.
* Ketika membeli botol plastik, pilihlah botol yang menggunakan polypropylene/polyethylene, yang tidak keras dan tidak mengkilat.
* Carilah tanda "BPA-free" pada kaleng atau botol susu yang anda beli.
* Hindari pemberian teether berbahan plastik/vinyl pada bayi.
* Hindari memanaskan makanan dalam plastik karana ia dapat melepaskan BPA. Sebagai gantinya, gunakanlah bahan gelas/kaca atau keramik.
* Cucilah botol dan wadah plastik dengan spons agar tidak merusak lapisan plastiknya.
* Belajar membaca kandungan dalam plastik. Singkirkan produk plastik yang mengandung bahan-bahan seperti DBP dan DEP, DEHP, DMP. Gunakan polyethylene (#5), dan hindari polikarbonat (#7).
* Jangan gunakan lagi botol plastik yang sudah tergores/rusak atau kusam.

Sebaiknya botol susu digunakan dalam jangka 1 tahun tapi kalau sudah tidak baik lagi dalam 6 bulan botol sudah boleh diganti.

Botol susu yang bertulis PC kode 7 itu ternyata mengandung BPA (Bisphenol-A), tapi kalau dibuat dari PP (Poli Propylene) dengan kode 5 itu berarti aman.

Detailnya silakan dibaca ya !!!

#1. PETE atau PET (polyethylene terephthalate) biasa dipakai untukbotol plastik yang jernih/transparan/ tembus pandang seperti botol airmineral, botol jus, dan hampir semua botol minuman lainnya. Boto-botoldengan bahan #1 dan #2 direkomendasikan hanya untuk sekali pakai.Jangan pakai untuk air hangat apalagi panas. Buang botol yang sudahlama atau terlihat baret-baret.

#2. HDPE (high density polyethylene) biasa dipakai untuk botol susuyang berwarna putih susu. Sama seperti #1 PET, #2 juga direkomendasikanhanya untuk sekali pemakaian.

#3. V atau PVC (polyvinyl chloride) adalah plastik yang paling sulit didaur ulang. Plastik ini bisa ditemukan pada plastik pembungkus (clingwrap), dan botol-botol. Kandungan dari PVC yaitu DEHA yang terdapatpada plastik pembungkus dapat bocor dan masuk ke makanan berminyak biladipanaskan. PVC berpotensi berbahaya untuk ginjal, hati dan berat badan.

#4. LDPE (low density polyethylene) biasa dipakai untuk tempat makanandan botol-botol yang lembek. Barang-barang dengan kode #4 dapat di daurulang dan baik untuk barang-barang yang memerlukan fleksibilitas tetapikuat. Barang dengan #4 bisa dibilang tidak dapat di hancurkan tetapitetap baik untuk tempat makanan.

5. PP (polypropylene) adalah pilihan terbaik untuk bahan plastikterutama untuk yang berhubungan dengan makanan dan minuman sepertitempat menyimpan makanan, botol minum dan terpenting botol minum untukbayi. Karakteristik adalah biasa botol transparan yang tidak jernihatau berawan. Cari simbol ini bila membeli barang berbahan plastik.

6. PS (polystyrene) biasa dipakai sebagai bahan tempat makan styrofoam,tempat minum sekali pakai, dll. Bahan Polystyrene bisa membocorkanbahan styrine ke dalam makanan ketika makanan tersebut bersentuhan.Bahan Styrine berbahaya untuk otak dan sistem syaraf. Selain tempatmakanan, styrine juga bisa didapatkan dari asap rokok, asap kendaraandan bahan konstruksi gedung. Bahan ini harus dihindari dan banyaknegara bagian di Amerika sudah melarang pemakaian tempat makananberbahan styrofoam termasuk negara China.

#7. Other (biasanya polycarbonate) bisa didapatkan di tempat makanandan minuman seperti botol minum olahraga. Polycarbonate bisamengeluarkan bahan utamanya yaitu Bisphenol-A ke dalam makanan danminuman yang berpotensi merusak sistem hormon. Hindari bahan plastikPolycarbonate.

~ google


dan akhirnya dapat jugak aku pakai botoi mahai.. kekekeke...

Pn Mama & En Adam Amsyar

sabtu lepas gi C4 lepas hantam nasi lauk kawah... kali ni kena 40hengget. nah hambik.. ari tu makan 8 org 30hengget ja, ni 6 org pun 40 hengget. dah sah ari tu abang tu silap kira khennnn....
dan bila mama mula posing dengan en adam amsyar
mama kompom yang lebey2 khennn... en adam tak mo tengok kemera, sampai ati...



sampai tetido, mama hepi sangat sebab 1st time dapat dokong en adam amsyar dalam baby carrier ni...

sampai tetido anak mama ni...

dan dia bangun juga akhirnya... huaaaaaa menguap....

*untuk pesanan : aku memang suka tayang gambar dari becerita hokeh, aku ada anak, aku suka tanyang anak aku.... hahahahaha....

makan

salam...
rabu lepas bawa en adam menbeli membelah n memakan (tapi dia tak leh makan pun)... masa makan kat piza, aku suapkan sikit mushroom sup, tapi bagi tawar sikit, kan masin sikit, tak sesuai lagi tuk dia. aku sebenarnya tak mai bagi, tapi muka dah majuk sambil ayaq liuq meleleh, aku bagi jugak...
tengok la mulut yang muncung tanpa putin....

nak snap gambo dengan papa, tak nak tengok kamera, papa umpan sudu sekali tengok bawah la.. kekekeke.. lawak la budak syuk mama ni...

dengan sapa ni? kelawarpompuan kah? kekekeke.. aku yang mcam serabai rasanya & tak sanggup nak tunjuk kat hampa gambar nih... disebabkan muka anak aku yang comey dan sedang begumbira so aku coretkan muka aku yang comey inih... santek kan.. siap kening terangkat sebelah uuuu....

Perkembangan bayi anda pada usia 4 bulan

4 month

Makan kurang kerap
Apabila bayi anda mencapai usia empat bulan, perutnya sudah membesar jadi dia tidak lagi perlukan
makanan begitu kerap – hanya empat atau lima kali sehari. Namun begitu, berat badannya masih bertambah – keperluannya untuk mengambil makanan menurun apabila dia menjadi lebih besar, lebih mirip kepada kekerapan kanak-kanak yang lebih tua atau orang dewasa. Sekarang di waktu makan, perhatiannya mula beralih kepada orang dan benda-benda, justeru, walaupun anda seronok apabila melihat dia sedar dan responsif terhadap benda-benda baru, anda mendapati bahawa memberinya makan menjadi satu perkara yang sulit. Sekiranya bayi anda mudah ralit dan tidak menumpukan kepada makanannya, carilah satu tempat yang lebih sunyi untuk memberikan dia makan.
-
Bakat baru pusing meniarap dan menelentang
Apabila bayi anda dibaringkan atas perutnya, dia akan mengangkatkan kepala dan bahunya seberapa tinggi dan menggunakan lengannya untuk mengampu dan menahan. Tekan tubi mininya ini membantu bayi mengukuhkan otot-otot dan dia juga akan mendapat pandangan yang baik tentang perkara-perkara yang sedang berlaku di sekitarnya. Dia mungkin juga mengangumkan anda (dan diri sendiri!) dengan
berpusing dari baring telungkup kepada telentang, atau sebaliknya. Anda boleh menggalakkan ini melalui mainan: goyang-goyangkan patung mainan di tempat ke mana dia akan pusing untuk menggalakkan dia mencuba lagi. Beri tepukan dan senyuman apabila dia melakukan ini; dia memerlukan sokongan anda sebab perbuatan-perbuatan barunya ini agak menakutkan baginya.
-
Masa ini untuk makanan pepejal?
Bagi empat ke enam bulan pertama dalam hidupnya, bayi anda memperolehi semua nutrien yang diperlukan dari
susu badan atau susu formula. Namun begitu, didapati bahawa ibubapa sudah mahu mula memberi makanan pepejal. Berbincanglah dengan doktor anda sebelum mencuba pepejal. Anda boleh mulakan dengan memberinya sedikit pepejal (iaitu makanan lembik seperti makanan bayi yang dipuri atau bijirin bayi) memandangkan saluran pencernaannya sudah agak matang dan refleks menjolok lidah keluar semakin lenyap. Walau bagaimanapun, kebanyakan doktor menggalakkan ibubapa agar menunggu sampai bayi berusia enam bulan. Dengan tidak memberikan pepejal terlalu awal, anda boleh mengurangkan reaksi alergik dan menjaminkan yang susu ibu dan formula dalam diet bayi anda tidak dikurangkan.
-
Memanjangkan tangan dan memasukkan objek ke dalam mulut
Bayi anda sekarang sudah boleh memanjangkan tangannya dan merampas sesuatu objek (betuiii, en adam amsyar selalu nak rampas apa yang aku makan), walaupun lazimnya pertama kali dia mencuba dia terlepas sasarnya. Apabila dia dapat memegang sesuatu, dia akan mengkajinya untuk seketika dan kemudian cuba memasukkannya ke dalam mulut. Anda juga akan memerhatikan air liur banyak meleleh sekarang (a ah, sampai basah baju). Setengah bayi sudah mula
tumbuh gigi ada seawal usia empat bulan, tetapi gigi pertama bayi selalunya tidak keluar sebelum usia lima atau enam bulan.
-
Galakkan bayi anda mencuba dan bermain dengan pelbagai jenis objek. Umpamanya, lampin kain yang bersih boleh mengasyikkan bayi untuk beberapa minit (tak yah bagi, kalo lap mulut dia, terus dia sambaq). Perhatikan dia menghisap sesuatu objek, memegangnya, dan ketahuilah apa yang akan berlaku apabila dia merenyukkannya. Berikan dia kelentong ringan dan perhatikan betapa seronoknya dia mendengar kelentong itu berbunyi jika digoncang. Menyediakan tempat aktiviti bayi atau gim buaian adalah baik di peringkat ini, iaitu di ketika bayi anda mempelajari tentang sebab dan akibat - umpamanya, dia mendapati bahawa apabila dia mengerakkan tuil atau butang, dia mendengar loceng berbunyi (aku terbeli loceng fifi kaler pink.. kekeke).
-
Kini mampu bermain sendiri
Pada masa ini, bayi anda sudah pandai bermain dengan tangan dan kakinya untuk beberapa minit setiap kali. Sungguh ajaib! Pada satu ketika, anda tiba-tiba sedar bahawa tiada kedengaran apa-apa dari dalam bilik, jadi, anda jengok ke dalam dan melihat bayi anda yang sebelum ini memerlukan perhatian dan jagaan anda hampir setiap detik dia berjaga, sekarang boleh bermain dengan sendiri. Mungkin sekarang anda boleh kembali membaca surat akhbar seperti dulu kala.
-
Mula memahami peranan bahasa
Para penyelidik percaya bahawa menjelang usia empat bulan, bayi anda sudah boleh memahami semua bunyi-bunyi asas dalam bahasa ibundanya. Antara usia empat dan
enam bulan, dia menguasai kemahiran membuat bunyi vokal, seperti “ma-ma” atau “da-da.” Walau bagaimanapun, dia tidak mengaitkan bunyi itu dengan ibu atau bapanya. Sekarang, dia juga boleh menyertai mainan tiru-meniru bunyi – anda sebut “boo”, dan dia akan cuba menyebutnya juga. Anda boleh mengembangkan kebolehan komunikasinya dengan meniru ekspresi muka dan bunyi yang disebutnya – dalam kata lain, men”cermin”kan perlakuan dia. Oleh sebab anda memberi reaksi terhadap sesuatu bunyi yang disebut olehnya dan bereaksi apabila dia cuba menyatakan sesuatu, bayi anda mula mempelajari tentang kepentingan bahasa dan mula memahami konsep sebab dan akibat. Dia mula sedar bahawa apa yang diperkatakan olehnya akan membawa kesan tertentu. (sekarang, kalo panggil nama dia, walopon dok belakang dia, kompom dia toleh.. sukerrrrrr aku)
-
Memahami rampaisari warna yang pelbagai
Bayi boleh mengecam warna dari dia mula lahir, tetapi mempunyai kesukaran menbezakan nada terang-gelap dan corak warna seperti oren dan merah. Sebab itu, mereka lebih gemar hitam dan putih atau warna yang berkontras tinggi. Antara usia dua dan empat bulan, perbezaan warna menjadi lebih jelas, dan bayi anda mula dapat membezakan nada dan corak yang berlainan bagi sesuatu warna. (en papa sudah belikan piano kartun kat en adam amsyar) Bayi anda akan menunjukkan kegemaran bagi warna primer yang terang. Dia akan tertarik kepada mobil tergantung yang berwarna cerah (digantung supaya tak dapat dicapainya), poster-poster terang dan
buku-buku keras yang berwarna menarik.
-
Lebih memilih orang
Menjelang empat bulan, bayi anda mungkin sudah boleh menunjukkan respon terhadap kehadiran anda, suara anda dan juga ekspresi muka anda dengan menendang-nendang dan melambai-lambai tangannya. (betul.... pandai angkat tangan dah kalo nampak mama)
Sekitar masa ini juga, bayi anda, yang setakat ini cenderung memberi senyuman kepada semua orang yang dijumpainya, (yes, anak aku memang murah senyuman, tambah lagi baru bagun titot) mula memilih orang-orang yang dia mahu berdekat dengannya. Jika dia berada dalam kumpulan ramai atau dengan orang yang tidak dikenalinya, dia mungkin memerlukan sedikit masa untuk menjadi selesa. Sediakan sedikit masa untuk bayi membuat transisi apabila berjumpa dengan orang yang tak dikenalinya atau apabila bayi ditinggalkan dengan penjaga. Anda akan juga mendapati bahawa apabila dia berada dalam dukungan anda, dia lebih berminat untuk berinteraksi dengan orang lain – terutama sekali kanak-kanak yang lebih tua yang bising dan riang riuh. (ya, terutama sekali dengan maksu dia)
-
Adakah bayi saya berkembang secara normal?
Harus diingat bahawa setiap bayi adalah unik dan akan mencapai peringkat-peringkat pencapaian sosial mengikut masa dan jadual mereka tersendiri. Semua di atas hanya merupakan garis panduan am mengenai potensi yang boleh dicapai oleh bayi anda -- jika bukan sekarang, mungkin tidak lama lagi.
-
Dan sekiranya bayi anda dilahirkan pramatang, anda mungkin mendapati bahawa dia memerlukan masa yang lebih lama untuk melakukan sesuatu yang telah dapat dilakukan oleh bayi sama usia dengannya. Jangan bimbang. Kebanyakan doktor menilai perkembangan bayi pramatang berpandukan tarikh dia sepatutnya dilahirkan dan menilai tahap pencapaian kemahirannya dari tarikh itu.
-
Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan berkenaan perkembangan bayi anda, sila bertanya dengan doktor anda.
*credit by babycenter

entry kosong

tak ada cita pun, tapi aku nak buat gak entry apa2... hari ni en muhammad adam amsyar bin mohd kazrul kamal cokop satu ratus dua puluh tiga hari = 123. cantik nomber kan... semakin macam-macam perangai dia sekarang, TAPI tak da yang aku marah n tak suka.. semuanya yang dia buat, aku hepi... i luv u so much suk mama...



tengok ja la depan baju budak tu dah basah, hasil dari air liurnya sendiri...

I'm face of SIMPLYSITI

salam korang.....

hahahahahaha... akhirnya aku dapat gak kai barangan simplysiti walopun lipstik ajek... masa aku masuk watson nak cari lactasic tuk en adam amsyar, tak dok plak kat parit buntar tu, ronda punya ronda kat salam, aku kona pi kat barangan simplysiti, try gold edition. aku suka wes kalernya!!!! tup2 en papa mai, aku apa lagi, mengorat la, yeh yeh dapat....

siap ada tandatangan siti tu....


aku suka kaler gold edition ni.. sangat suka... tak rugi beli taw...RM35.00 ajek...
*lipstik yang hantaran aku kawin ari tu pun baru guna sekali... yang ni aku tak tau bila tahun plak nak abis...

mata memangdang matalah puncanya

wahhh.. belagu nurkumalasari aku pagik2...

salam korang...

aku besiaran dari opis. (sambil memandang pintu bos aku) kekekeke... ari tu pas aku check adam, aku ngan en somi pi klinik mata di hospital bukit mertajam. doc check mata aku (perempuan melayu, umo 30+, kurus, baik :D)

doc : emmm ada selaput kat belah idong, 2 belah no.
aku : a ah dokte
doc : dari bila?
aku : dari peknen lagi. dulu masa saya peknen 5 bulan ada mai jugak, doc cina pompuan cakap tak boleh opret n bagi ubat yang kuat sbb saya tengah peknen. doc tu cakap lagi mei pulak lepas bersalin kalo tak hilang. tu yang saya mai ni.
doc : boleh opret dik, tapi kalo opret kompom naik balik dalam masa 3 tahun lepas tu. so ketua kami dah bincang bila orang muda yang ada selaput mata ni tak yah buang, selagi tak da risiko apa2. contoh macam selaput dah sampai kat anak mata hitam, yang tu memang kena buang.
aku : sebab apa yang jadi selaput ni ek dokte?
doc : sebab kena habuk, tengok moniter komputer, ekon, mata kering, bekas makeup & dll.
aku : oooo... atu macam mana?
doc : kak bagi ubat, tapi kalo boleh adik beli ubat kat luar sebab ubat kat hoapital ada banyak bahan pengawet, yang luar tak da, dalam berbelah ringgit ja.
aku : selaput ni tak boleh hilang ka?
doc : dia tak kan hilang. pakai ubat titik ni jugak, cuma bagi mata ada segar balik, lagi pun ada luka kat urat mata. (sebenonyer aku tonyoh sakan mata aku semalam tu sebab gatai gila2)



ni la ubat tu, yang ni tuk refresh, RM16.00

ni mata kanan aku, nampak kan? makin naik atas mata itam dah, urat mata yang merah2 tu la buat aku pedih mata.

ni mata kiri aku, sebelah kiri pun dah naik sikit, belah kanan tu lagi la. kalo korang perasan belah kiri ada urat mata mcm beralun, pedih gak kat situ.

Perangai Adam Amsyar

semalam en adam amsyar buat pengangai baru. hemmmm nak kena dukong je.. malam siang.. mangsanya sapa lagi, en papa la mangsanya. pas tu kalo nak bagi dia baring, alamatnya sebek + buat muka bodek suh orang angkat... hemmm en adam amsyar oooiiiii, sekarang ni tak pa la mak tok, tok wan, mak cik & mak su ada, nanti dah pindah tinggal mama & papa jek ok...
-
1 lagi perangai en adam amsyar yang tak berubah dari pas pantang, tido lena lepas kul 12.00 tengah malam. kalo dia tido kul 11.45pm pon, kompom sat ni kul 12 bagun. kenapa ek? ada benda ganggu ka? tak la kot no, sebab dia jadi macam dah terbiasa, sebab masa aku pantang pun tido kul 12 lebih.
-
lebih syok,+hepi+membunga dihati apabila en adam amsyar dah pandai gelak mengekek.. dulu kalo geletek buat herot2 muka & badan, sekarang main kat pinggang pun dah mengekek gelak, tapi kalo lama2 dia cepat tersedu..
-
tengok la muka budak musyuk yang sangat manja dengan papa dia...


time tiyak ja cari mama.. huhuhuhuhu... ya ya ya.. mama kan pandai pujuk...

4 months...


11.1.11 pegi check en adam amsyar untuk 4 bulan. ketinggian makin menambah 6 cm dari bulan lepas. so sekarang tinggi adam 67cm. berat tu ja yang menurun. bulan lepas 6.7kg kemarin 6.6kg. berat ya dah turun, aku pun perasan bila dukong dia dah tak berasa 'hantap'. dan aku perasan juga yang dia kurang makan, BF pun kurang, sebab breast aku dah tak selalu cekang. mai 2 3 hari ni ja dia macam pulun minum balik. tengah malam pun minum, kalo tak jarang minum kekadang tak minum langsung time tido malam.
-
kenapa dia jadi macam tu? sebab dia dah suka isap puting pinring. aku ingat lagi masa pantang saja ja aku bagi dia try isap... tak mo pun.. siap luah sebab bila isap tak da susu.

ni bukti dia, masa ni en adam amsyar dah 34 hari. memang dia tak mau, so aku simpan je la...
-
ada 1 hari tu, aku dalam bulan 11 dia cam merengek ja. aku try bagi puting tu balik.. hemmmmm memang dia nak mengigit. tengok la gambar2 kat bawah ni....


masa nak shoot pic dia ari tu pun kena ada...





jalan-jalan sekarang memang kena bawa, nak tido malam ada dalam mulut baru tido lena... start dia iasap puting ni, aku perasan dia kurang minum susu. tambah sekarang dah pandai nak meniarap, lagi la dia kurang minum susu... tapi...............en adam amsyar tak boleh berenti minum susu mama hokeh!!!!
-
korang, aku nak tanya, puting piring ni leh pakai dengan jangka masa berapa lama ek?