Nuffnang

Khamis, 31 Mac 2011

Barang nak letgo

RM15 saiz M-L

RM10 saiz S-M

(kain tebal)

RM10 saiz S-M

(kain tebal)


RM7 saiz S-M

(kain tebal)


RM10 saiz M (tak pernah pakai)


kebaya aku beli RM200

RM30 saiz L-XL

tak besa pakai (kulit aku jadi miang pakai baju benang tekuar ni)


kebaya aku beli RM150

RM50 saiz L-XL

besa pakai 1 kali sahaja (time kakak aku kawen)


kebaya aku beli RM300

RM100 saiz L-XL

besa pakai 1 kali saja (time malam kak aku potong kek)


*harga tak masuk dengan pos ya

*kepada yang berminat, komen @ email norfazila_jps@yahoo.com.my @ sms aku pun leh 012-4115214

Adam Amsyar Foods

Salam... sekarang ni dah memang kompom bagi en adam amsyar makan dah... aku tak masak bubur nasi lagi kat dia (tak da masa sebab masak lama kan) semua yang dibawah telah aku bagi en adam amsyar makan... selang seli la, kalo benda tu hari2 tak syok plak kan..


Nestlé® CERELAC® Infant Cereal Rice & Milk Nestlé® CERELAC® Infant Cereals Stage 1 makes it easier for you to gradually introduce solid food to your child.



Nestlé® GOLD® Infant Cereal Rice with Apple & Cranberry Nestlé® GOLD® Infant Cereal is made from delicious fruits and specially formulated ingredients and enhanced nutrients to give your child the nutrition he needs during these early years.
PEBERET EN ADAM AMSYAR YA...

Nestlé® CERELAC® Infant Cereal Brown Rice The mild tastes of Nestlé® CERELAC® Infant Cereals Stage 1 make for a gentle move from a milk-only diet.
Nestlé® CERELAC® Infant Cereal Rice & Mixed Fruits NESTLÉ® CERELAC® Infant Cereals Stage 2 introduces more new tastes to help develop your little one's taste buds.
Nestlé® CERELAC® Infant Cereal Rice & Mixed Vegetables Nestlé® CERELAC® Infant Cereals Stage 2 – another step forward in your little one's journey of nutritional discoveries.


yang baru sampai semalam... nestle pos, dapat 5pax + resepi dari maggi... tqvm NESTLE



ari tu ada gak aku campur sayur, nakpak sedap jek dia makan..



ubi ketang



carrot



bunga kobis



asparagus


ha... tengah makan...

mudak momot lah...


sampai juling bijik mata dok tengok kaler2 kat sudu tu...


makan lah sayang... apa saja untu musyuk mama...

Jom heboh

@ Batu Kawan

kami kul 7 lebih.. banyak dah kedai yang tutup

aku pun tak da la kenan apa2,sambaq holick ja..


masa ondeway pi tak jem balik pun tak jem...


layan cita bergambar...

en adam tak da mud nak senyum petang tu, heran dok tengok bagun dari tido ramai sangat orang keliling dia..


wah.. sangat retuja tengok en rabit..


tak tengok konsert, dengaq 3 4 lagu jek..


^_*

Cooking!!!!


aku dah padai masak dah sekarang.. wakakaka...

kat dapoq, banyak kertas RESEPI tergantung..

hehehe senang la nak masak, tapi kalo benda yang sama

masak 2 3 kali dah tak yah tengok resepi dah..

bihun, bukan aku buat.. hahahaha.. kak sebelah rumag bagi balas bekas aku bagi spageti aku bagi ari tu..


yang ni aku buat ayam + daging masak merah


yang ni aku buat semalam, banyak gak, dapat gak bagi kat mak sebekas, mak ,abah, adek & en asben puji kata sedap.... wah... i suka i suka i suka..


ni special, nasi goreng ikan bilis... memang sedap... (pakai perencah ikan bilis.. hahahaha)

Isnin, 28 Mac 2011

Dapat Pahala

BELANJA ISTERI : DAPAT PAHALA BERSEDEKAH

"Setiap suapan nasi yang isteri makan, suami akan dapat pahala.. Pahala bagi isteri dia makan.. Jadi, jangan marah kalau isteri makan banyak, suka makan..insyaallah, ada pahala untuk suami.." Ustaz Kazim

so


for my asben, ampunkanlah binik mu yang KUAT makan ini... berilah ku makan makan dan makan lagik...

terima kasih

memberi ku rezeki yang halal...

( - _ *)

Jumaat, 25 Mac 2011

Diet for BF

Diet untuk wanita sihat yang menyusui

Apa yang anda dan bayi anda perlukan semasa menyusui?
Sesetengah kalori yang diperlukan untuk penghasilan susu badan dibekalkan oleh simpanan lemak badan semasa kehamilan. Walaubagaimanapun, kalori tambahan diperlukan melebihi had pengambilan pra kehamilan anda untuk memberikan tenaga yang secukupnya untuk membekalkan keperluan bayi anda yang sedang membesar. Apabila anda mula
mencerai susu dengan bayi anda, keperluan kalori anda akan kembali ke tahap pra kehamilan secara perlahan.

Kajian terbaru mencadangkan bahawa tambahan sebanyak 300-400 kalori sehari sudah cukup untuk wanita yang menyusui semasa tiga bulan pertama.

Apa yang perlu saya makan?
Anggap penyusuan badan sebagai motivasi berterusan untuk mengikuti diet yang sihat sepertimana yang anda ikuti semasa kehamilan. Fokus ke atas pengambilan bijiran penuh seperti nasi perang dan bijiran,
buah-buahan dan sayur-sayuran segar dan makanan yang memberikan banyak protin, kalsium dan zat besi (dan seperti biasa, makanan ringan sekali-sekala adalah okay).

Pilih snek yang berkhasiat seperti yogurt, kekacang dan kekeras, telur dan sandwic yang diperbuat daripada roti gandum penuh. Adalah baik jika anda menghadkan pengambilan makanan bergoreng dan juga makanan yang disediakan dengan minyak sapi dan santan kelapa.

Dalam sesetengah komuniti, mungkin terdapat pantang-larang terhadap sesetengah jenis makanan untuk bulan pertama atau 44 hari selepas kelahiran. Walau bagaimanapun, pakar-pakar tetap mengatakan bahawa anda tidak perlu menghadkan diet anda kecuali bayi anda menunjukkan tanda-tanda sensitif selepas menyusu.


Minum banyak air untuk mengekalkan bekalan susu anda
Pastikan anda minum banyak air – lapan sehingga 12 gelas air sehari adalah mencukupi. Untuk kepelbagaian, anda boleh pilih jus buah-buahan atau sayur-sayuran, air kurma merah, susu soya tiada gula dan minuman dadeh. Ini akan membantu badan anda untuk menghasilkan susu yang diperlukan oleh bayi anda.

Berjaga-jaga dengan apa yang anda makan dan minum
Dalam sesetengah budaya, seorang ibu yang baru melahirkan anak selalunya digalakkan untuk makan makanan istimewa yang dianggap lebih berkhasiat. Dalam keluarga Cina yang lebih tradisional, sup akan ditambah dengan brandi atau wain Cina dengan jumlah halia dan minyak bijan yang banyak. Dalam komuniti yang lain, biji lada, herba dan rempah tradisional diambil untuk “memanaskan” badan. Semua ini, jika diambil berlebihan, akan sampai ke bayi anda melalui susu badan anda. Sila beringat bahawa bahan seperti
kafein, alkohol dan toksin lain boleh meresap ke susu badan anda, jadi anda perlu mengelak dari memakannya secara berlebihan.
Nikotin dari rokok dan ubat juga boleh masuk ke dalam susu badan anda dan perlu dielakkan (doktor anda boleh menasihatkan anda mengenai kesesuaian ubat-ubat tertentu bagi rawatan).
Anda boleh mengetahui jika anak anda sensitif kepada sesuatu yang anda makan atau minum kerana dia akan menunjukkan ketidakselesaannya dengan menjadi resah selepas menyusu, menangis tidak boleh ditenangkan atau tidak lena tidur. Jika bayi anda alah kepada sesuatu yang anda makan, anda boleh lihat reaksi pada kulitnya (ruam atau gatal-gatal), dalam pernafasannya bunyi berdehit atau kesesakan), atau dalam najisnya (warna hijau atau bermukus). Hubungi pakar pediatrik anda untuk nasihat lanjut.
Sesetengah wanita tahu bahawa makanan berempah atau pedas akan memberi masalah kepada bayi mereka, jadi proses mencuba adalah panduan terbaik anda sebab makanan yang merangsang keadaan tidak selesa berbeza dari satu bayi ke bayi yang lain. Jika anda boleh makan ayam halia atau sayur kari pedas tanpa membawa masalah kepada bayi anda, makanlah. Sebagai satu peringatan kepada anda – beberapa punca kolikyang biasa ialah brokoli, kubis, bawang dan kubis Brussels.
Dapatkan zat besi yang banyak
Jika anda mengambil
vitamin tambahan semasa anda hamil, anda tidak perlu mengambilnya lagi selepas kelahiran bayi anda. Walau bagaimanapun, anda mungkin memerlukan zat besi tambahan. Ramai wanita telah menggurangkan simpanan zat besi mereka semasa tahun-tahun subur mereka. Tanyalah pakar obstetrik, doktor keluarga atau GP anda untuk mendapat nasihat. Jika anda terus mengambil vitamin tambahan, ingatlah bahawa itu tidak boleh menggantikan habit pemakanan yang tidak baik. Berusahalah untuk mengambil diet yang seimbang dan pelbagai.

Bagaimana dengan diet semasa menyusui?
Kurangkan berat badan secara perlahan dengan menggabungkan diet sihat yang rendah lemak dengan senaman ringan. Penurunan berat badan yang cepat akan membahayakan bayi anda sebab mungkin ini membebaskan toksin - yang selalunya disimpan dalam lemak badan – ke dalam aliran darah, justeru meningkatkan jumlah pencemar yang akan masuk ke dalam susu badan anda.
Sebagai tambahan, penyusuan juga membantu membakar lemak yang terkumpul semasa kehamilan dan digunakan untuk menghasilkan susu. Seorang ibu yang menyusui membakar lebih banyak kalori daripada yang tidak menyusui. Ini bermakna wanita-wanita yang menyusui boleh turun berat 0.5 kg /1 paun sebulan, hanya kerana penggunaan tenaga yang diperlukan untuk menghasilkan susu.
Adalah baik menunggu 10 bulan sehingga setahun untuk kembali kepada berat pra-kehamilan anda. Jika anda mahu mengurangkan sedikit pengambilan makanan anda, tunggu sehingga sekurang-kurangnya enam minggu selepas kelahiran bayi anda. Menghadkan pengambilan makanan anda pada minggu awal laktasi akan mengurangkan bekalan susu anda.

Engagement

cita basi dah, tapi aku cita juga... sabtu lepas SIL aku betunang ngan orang kolompo... jauh datang, tapi dari N9..


ni la adik en papa..
hantaran untuk pihak lelaki, utk pompuan aku tak sempat plak..

ni la en tunang ni, zakwan..

we, hepi family... ^_^

Rabu, 23 Mac 2011

Makanan bayi

Bilakah masanya selamat untuk saya memberikan bayi .... ?

Terdapat banyak kekeliruan tentang bilakah selamat untuk memperkenalkan sesuatu makanan untuk bayi. Ibu yang mula memperkenalkan pepejal awal kepada bayi mereka sering mendengar rayuan menderu-deru “telur tak boleh, kacang tak boleh, buah sitrus tak boleh, gandum tak boleh, kismis tak boleh, kiwi tak boleh”, dan senarai pantang larang ini kian bertambah. Kadang-kala nasihat yang diberikan khusus untuk bayi yang mempunyai kesulitan tertentu, contohnya, bayi dari keluarga yang mempunyai sejarah alergi yang ketara, langsung diterima dan digunapakai untuk semua bayi. Jika keluarga anda menghidapi penyakit asma, ekzema atau alergi makanan, adalah baik jika anda berbincang dengan doktor keluarga untuk mengetahui sama ada bayi anda perlu mengelakkan makanan tertentu untuk masa yang lebih panjang.


Gandum, oat dan lain makanan mengandungi gluten
Risiko dijangkiti penyakit seliak berkurangan jika anda menghindarkan dari mengambil makanan mengandungi
gluten, seperti gandum, gandum hitam dan makanan berasaskan barli. Ini termasuk roti, tepung gandum, pasta, sesetengah bijirin sarapan dan biskut rusk sehingga usia enam bulan. Oat elok dielakkan juga, sebab ia mungkin diproses di kilang yang juga memproses gandum.


Telur
Telur masak boleh dimasukkan ke dalam diet bayi anda apabila dia berusia
enam bulan. Anda harus menghindari daripada menggunakan telur mentah dalam diet bayi sebab kadang-kala ianya mengandungi salmonela, yang boleh menyebabkan keracunan makanan. Apabila memasak telur untuk bayi anda, pastikan telur dan putih telur itu kental. Atas rasional yang sama, adalah baik untuk tidak memberikan anak anda sebarang makanan yang berkemungkinan mengandungi telur mentah, seperti campuran kek yang tak masak, ais krim buatan rumah atau mayones, atau makanan pencuci mulut yang mengandungi telur mentah, seperti mousse


Kacang-kacang
Memang benar yang anda sepatutnya tidak memberi kacang bulat kepada kanak-kanak berusia di bawah lima tahun sebab risiko tercekik. Tetapi mentega kacang dan kacang kisar sesuai untuk untuk bayi lebih dari enam bulan dan kanak-kanak yang tidak mempunyai sejarah alergi keluarga.

Alergi yang serius terhadap kacang-kacang dan produk kacang, dan jenis kacang tertentu menjejaskan kurang daripada satu peratus populasi. Bayi anda mungkin lebih berisiko jika anda, suami anda, dan adik beradik, mempunyai masalah alergi seperti hayfever (alergi gatal disebabkan debu),
penyakit asma dan/atau ekzema.
-
Dahulu disyorkan bahawa jika anda atau suami anda mempunyai sejarah alergi, anda mungkin mahu cuba mengelakkan kacang tanah semasa
kehamilan dan penyusuan badan, dan tidak memberikan anak anda kacang tanah untuk tiga tahun pertama usianya. Namun begitu, Agensi Piawaian Makanan UK telah mengatakan bahawa nasihat ini harus ditarik balik, sebab tiada bukti yang cukup untuk mempertahankannya. Walau bagaimanapun, alergi kacang tanah jarang terdapat di kalangan orang Asia.
-
Jika keluarga anda mempunyai sejarah alergi, dapatkan nasihat doktor anda apabila hendak bercerai susu. Anda juga mungkin mahu merancang untuk membawa bayi anda berjumpa dengan pakar alergi.
Makanan bijan, seperti minyak bijan, biji bijan

Alergi bijan kian bertambah, dan sama seperti alergi kacang tanah, alergi bijan boleh melarat, dan boleh membawa kepada anafilaksis.
-
Sekiranya keluarga terdekat bayi anda tiada sejarah alergi, anda boleh memberikan anak anda makanan bijan seperti tahini (pes bijan) apabila usianya mencecah enam bulan. Jika keluarga anda mempunyai sejarah alergi, dapatkan nasihat pakar pediatrik tentang bercerai susu. Anda boleh juga meminta dia mengaturkan perjumpaan bayi anda dengan pakar alergi.

Ikan dan produk ikan

Agensi Piawaian Makanan UK mengesyorkan bahawa anda seharusnya tidak memberi sebarang ikan atau makanan kerang kepada bayi lebih muda dari enam bulan, sebab terdapat kebarangkalian kecil yang mereka akan mendapat reaksi alergi.
-
Kanak-kanak juga patut jangan makan ikan yu, ikan todak atau marlin. Ikan-ikan ini mengandungi tahap merkuri yang tinggi dan boleh menjejaskan perkembangan sistem saraf kanak-kanak yang sedang membesar.
-
Jangan berikan kerang-kerangan mentah kepada bayi dan kanak-kanak, sebab makanan ini membawa risiko keracunan makanan yang tinggi.
-
Ikan, terutama ikan lemak atau berminyak, seharusnya menjadi sebahagian daripada diet yang sihat. Kanak-kanak dan dewasa disyorkan memakan sekurang-kurangnya dua hidangan ikan setiap minggu. Satu daripadanya harus ikan berminyak.
-
Ikan segar seperti salmon, trout, kod, haddock, ikan dalam tin seperti sardin dan sardin besar, termasuk produk ikan seperti jejari ikan dan kek ikan semuanya merupakan makanan berkhasiat untuk kanak-kanak. Elak dari memberi ikan tin yang diawet dengan air masin, sebab tahap garam dalamnya adalah lebih tinggi daripada ikan yang disimpan dalam minyak.

Kacang soya dan produk berasaskan soya
Setengah kanak-kanak kecil mempunyai reaksi alergik terhadap soya dan produk soya termasuk susu formula soya. Simptom alergi soya sama seperti alergi susu, dan melibatkan ruam tebal, cirit-birit, muntah-muntah, perut memulas dan sesak nafas. Jarang sekali, namun boleh berlaku, ialah anafilaksis. Kanak-kanak yang alergik terhadap susu lembu sepatutnya diberikan formula berasaskan soya selepas mendapat nasihat perubatan sebab bayi yang alergik terhadap susu lembu juga kadang-kala alergik terhadap soya juga. Susu dihidrolisis tinggi atau formula kasein adalah alternatif kepada susu dan formula berasaskan soya. Mintalah nasihat doktor anda.

Buah kiwi
Ada segelintir orang yang melaporkan reaksi terhadap buah kiwi. Setengah reaksi ini adalah serius, terutama yang melibatkan kanak-kanak, dan bilangan orang yang terjejas nampaknya semakin bertambah. Ini mungkin berkaitan dengan peningkatan penyakit alergi secara keseluruhan, apatah lagi buah ini telah menjadi semakin popular di kalangan kanak-kanak.
Buah kiwi merupakan sumber yang kaya dengan vitamin C, kalium dan serat. Jika anak anda sudah mempunyai alergi terhadap makanan tertentu, atau jika terdapat sejarah alergi keluarga, anda dinasihatkan supaya tidak memberi anak anda buah kiwi sebelum usia enam bulan. (Sebaik-baiknya, anda tidak memperkenalkan sebarang pepejal sebelum usia enam bulan, melainkan anda dinasihatkan sebaliknya oleh doktor keluarga anda atau pakar pediatrik.)


Madu

Madu ialah gula, dan memberikan anak anda gula menggalakkan kegemaran terhadap makanan manis dan mengakibatkan kerosakan gigi. Agensi Piawaian Makanan UK mengesyorkan bahawa anda tidak memberi anak anda madu sebelum usia satu tahun, sebab ada kalanya ia mengandungi bakteria yang boleh mengeluarkan toksin dalam usus bayi. Ini dikenali sebagai botulisme bayi. Apabila bayi anda mencapai usia satu tahun, ususnya sudah matang dan sudah boleh menangani bakteria dari membiak

Kismis

Kismis dan lain buah kering seperti kismis anggur hijau menyediakan snek berkhasiat bagi bayi yang lebih tua atau kanak-kanak bertatih. Walau bagaimanapun, sebarang makanan berkeping kecil mempunyai potensi risiko bayi tercekik, apatah lagi jika umur anak anda kurang dari satu tahun. Oleh itu, adalah baik jika anda hadir semasa anak anda mencuba makanan jejari seperti kismis dan anda harus memastikan yang dia telah sudah cukup sedia dari segi perkembangannya untuk mengunyah dan boleh duduk tegak secara sempurna, selain dari menguasai pegangan sepit untuk mencengkam dengan ibu jari dan jari telunjuk dan mengangkat barang.

Buah sitrus

Buah sitrus seperti oren, oren mandarin, limau gedang, lemon dan limau nipis mengandungi banyak vitamin C. Sebelum usia enam bulan, bayi tidak seharusnya diberikan jus buah dan buah sitrus. Jika anda membeli makanan bayi tersedia, telitikan label untuk mengetahui sama ada ia mengandungi buah sitrus seperti lemon sering dimasukkan ke dalam puri makanan bercerai susu awal seperti epal dan pisang. Jika memberi jus buah, berikan untuk hidangan utama sahaja dan pastikan ia betul-betul cair (satu bahagian jus untuk 10 bahagian air) dan berikannya dalam cawan atau bikar, bukan botol. Jika diminum secara cepat, ianya membantu mengurangkan risiko kerosakan gigi akibat kehadiran gula-gula dan asid secara semula jadi.
Strawberi and raspberi

Buah berbiji kadang-kala menyebabkan reaksi alergi bagi bayi. Tunggulah sampai bayi anda berusia enam bulan sebelum memberikannya. Reaksi alergik terhadap buah-buah jenis ini dan sayur-sayuran selalunya tidaklah serius, setakat menjejaskan mulut, menyebabkan rasa gatal atau ruam tebal di tempat-tempat di mana makanan itu menyentuhi bibir dan mulut. Ini dikatakan sindrom alergi mulut

Susu lembu
Pada umumnya, pakar bersependapat bahawa anda seharusnya tidak memberi bayi anda susu lembu atau produk susu lembu sehingga bayi anda berusia enam bulan. Dari umur enam bulan, bolehlah anda mencampurkan sedikit susu lembu penuh krim dalam masakan, contohnya dalam sos keju atau kastard. Elakkan daripada memberi susu lembu sebagai minuman sehingga bayi anda berusia satu tahun, sebab ianya terlalu rendah dalam zat besi dan khasiat lain. Susu rendah lemak tidak sesuai untuk kanak-kanak di bawah dua tahun, tetapi boleh diberikan apabila mencapai umur dua tahun, asalkan tabiat makan anak anda itu sempurna, dietnya bervariasi, dan berat badannya normal. Jika tidak, gunakan susu penuh lemak sehingga anak anda berumur lima tahun. Susu rendah lemak tidak sesuai bagi kanak-kanak di bawah lima tahun sebab jumlah kalori dan vitamin penting dalamnya terlalu rendah.

Susu kambing dan biri-biri

Jangan beri susu kambing atau biri-biri kepada bayi di bawah satu tahun. Jika anda memilih untuk menggunakannya selepas setahun, pastikan ianya dipasteurkan.

Susu formula menyusul

Susu menyusul (atau susu membesar) diperbuat dari susu lembu dan dipasarkan atas kepercayaan yang ianya kaya dengan zat besi. Tidak ada keperluan untuk membeli formula membesar untuk menggantikan formula bayi. Jika anda bercadang menggunakannya juga, pastikan usia bayi anda sudah melebihi enam bulan.
Keju
Keju ialah satu sumber yang kaya dengan kalsium, dan menyediakan konsentrasi sumber tenaga. Anda boleh memasukkan sedikit keju dalam diet bayi anda dari usia enam bulan. Keju lapuk matang yang lembut, seperti brie dan camembert, tidak sesuai, sebab mempunyai risiko bakteria listeria.


Makanan serat tinggi

Makanan berserat tinggi adalah tidak sesuai untuk bayi atau kanak-kanak muda. Penggunaan roti mil penuh, pasta dan bijiran tidak menjadi masalah, tetapi elakkan daripada memberi makanan ini terlalu banyak sebab ianya akan memenuhkan perut anak anda, dan menjejasan pemakanan makanan lain.

Teh

Minuman teh tidak disyorkan untuk bayi atau kanak-kanak kecil. Ianya mengurangkan penyerapan zat besi apabila diambil dengan hidangan utama, ia mengandungi kafeina dan boleh melecurkan mulut bayi anda. Jika teh ditambah gula, ia juga menyumbang kepada kerosakan gigi.


Minuman bergas dan minuman soda
Minuman skuasy, minuman soda bergas, juga susu berperisa dan minuman jus tidak sesuai untuk bayi dan kanak-kanak yang baru mula bertatih. Ini disebabkan kanak-kanak yang banyak diberikan minuman manis, terutama sekali minuman bergas dan skuasy, didedahkan kepada risiko kerosakan gigi sebab minuman itu telah dicampur dengan gula dan mengandungi asid. Juga terdapat risiko bagi kanak-kanak yang “menyerempet” (graze iaitu makan snek) sepanjang hari menjejaskan selera mereka untuk mengambil makanan yang lebih berkhasiat. Setengah kanak-kanak juga akan menghidap “cirit-birit kanak bertatih” sebab terlalu banyak mengambil skuasy.

Pati jus buah mengandungi banyak vitamin yang mujarab untuk kesihatan kanak-kanak, terutama sekali vitamin C. Gula-gula yang terkandung dalamnya adalah bahaya untuk gigi, jadi cairkan minuman itu dengan baik (satu bahagian jus untuk 10 air), berikan jus semasa hidangan utama sahaja, dan gunakan cawam atau bikar, bukan botol. Minuman yang terbaik untuk kanak-kanak pada masa selang antara hidangan utama ialah air dan susu. Ini tidak mengandungi gula-gula yang boleh merosakkan gigi. Susu juga mengandungi vitamin dan mineral penting, seperti kalsium, vitamin B2 dan B12.

Barang nak letgo

RM15 saiz M-L

RM10 saiz S-M

(kain tebal)

RM10 saiz S-M

(kain tebal)


RM7 saiz S-M

(kain tebal)


RM10 saiz M (tak pernah pakai)


kebaya aku beli RM200

RM30 saiz L-XL

tak besa pakai (kulit aku jadi miang pakai baju benang tekuar ni)


kebaya aku beli RM150

RM50 saiz L-XL

besa pakai 1 kali sahaja (time kakak aku kawen)


kebaya aku beli RM300

RM100 saiz L-XL

besa pakai 1 kali saja (time malam kak aku potong kek)


*harga tak masuk dengan pos ya

*kepada yang berminat, komen @ email norfazila_jps@yahoo.com.my @ sms aku pun leh 012-4115214

Adam Amsyar Foods

Salam... sekarang ni dah memang kompom bagi en adam amsyar makan dah... aku tak masak bubur nasi lagi kat dia (tak da masa sebab masak lama kan) semua yang dibawah telah aku bagi en adam amsyar makan... selang seli la, kalo benda tu hari2 tak syok plak kan..


Nestlé® CERELAC® Infant Cereal Rice & Milk Nestlé® CERELAC® Infant Cereals Stage 1 makes it easier for you to gradually introduce solid food to your child.



Nestlé® GOLD® Infant Cereal Rice with Apple & Cranberry Nestlé® GOLD® Infant Cereal is made from delicious fruits and specially formulated ingredients and enhanced nutrients to give your child the nutrition he needs during these early years.
PEBERET EN ADAM AMSYAR YA...

Nestlé® CERELAC® Infant Cereal Brown Rice The mild tastes of Nestlé® CERELAC® Infant Cereals Stage 1 make for a gentle move from a milk-only diet.
Nestlé® CERELAC® Infant Cereal Rice & Mixed Fruits NESTLÉ® CERELAC® Infant Cereals Stage 2 introduces more new tastes to help develop your little one's taste buds.
Nestlé® CERELAC® Infant Cereal Rice & Mixed Vegetables Nestlé® CERELAC® Infant Cereals Stage 2 – another step forward in your little one's journey of nutritional discoveries.


yang baru sampai semalam... nestle pos, dapat 5pax + resepi dari maggi... tqvm NESTLE



ari tu ada gak aku campur sayur, nakpak sedap jek dia makan..



ubi ketang



carrot



bunga kobis



asparagus


ha... tengah makan...

mudak momot lah...


sampai juling bijik mata dok tengok kaler2 kat sudu tu...


makan lah sayang... apa saja untu musyuk mama...

Jom heboh

@ Batu Kawan

kami kul 7 lebih.. banyak dah kedai yang tutup

aku pun tak da la kenan apa2,sambaq holick ja..


masa ondeway pi tak jem balik pun tak jem...


layan cita bergambar...

en adam tak da mud nak senyum petang tu, heran dok tengok bagun dari tido ramai sangat orang keliling dia..


wah.. sangat retuja tengok en rabit..


tak tengok konsert, dengaq 3 4 lagu jek..


^_*

Cooking!!!!


aku dah padai masak dah sekarang.. wakakaka...

kat dapoq, banyak kertas RESEPI tergantung..

hehehe senang la nak masak, tapi kalo benda yang sama

masak 2 3 kali dah tak yah tengok resepi dah..

bihun, bukan aku buat.. hahahaha.. kak sebelah rumag bagi balas bekas aku bagi spageti aku bagi ari tu..


yang ni aku buat ayam + daging masak merah


yang ni aku buat semalam, banyak gak, dapat gak bagi kat mak sebekas, mak ,abah, adek & en asben puji kata sedap.... wah... i suka i suka i suka..


ni special, nasi goreng ikan bilis... memang sedap... (pakai perencah ikan bilis.. hahahaha)

Dapat Pahala

BELANJA ISTERI : DAPAT PAHALA BERSEDEKAH

"Setiap suapan nasi yang isteri makan, suami akan dapat pahala.. Pahala bagi isteri dia makan.. Jadi, jangan marah kalau isteri makan banyak, suka makan..insyaallah, ada pahala untuk suami.." Ustaz Kazim

so


for my asben, ampunkanlah binik mu yang KUAT makan ini... berilah ku makan makan dan makan lagik...

terima kasih

memberi ku rezeki yang halal...

( - _ *)

Diet for BF

Diet untuk wanita sihat yang menyusui

Apa yang anda dan bayi anda perlukan semasa menyusui?
Sesetengah kalori yang diperlukan untuk penghasilan susu badan dibekalkan oleh simpanan lemak badan semasa kehamilan. Walaubagaimanapun, kalori tambahan diperlukan melebihi had pengambilan pra kehamilan anda untuk memberikan tenaga yang secukupnya untuk membekalkan keperluan bayi anda yang sedang membesar. Apabila anda mula
mencerai susu dengan bayi anda, keperluan kalori anda akan kembali ke tahap pra kehamilan secara perlahan.

Kajian terbaru mencadangkan bahawa tambahan sebanyak 300-400 kalori sehari sudah cukup untuk wanita yang menyusui semasa tiga bulan pertama.

Apa yang perlu saya makan?
Anggap penyusuan badan sebagai motivasi berterusan untuk mengikuti diet yang sihat sepertimana yang anda ikuti semasa kehamilan. Fokus ke atas pengambilan bijiran penuh seperti nasi perang dan bijiran,
buah-buahan dan sayur-sayuran segar dan makanan yang memberikan banyak protin, kalsium dan zat besi (dan seperti biasa, makanan ringan sekali-sekala adalah okay).

Pilih snek yang berkhasiat seperti yogurt, kekacang dan kekeras, telur dan sandwic yang diperbuat daripada roti gandum penuh. Adalah baik jika anda menghadkan pengambilan makanan bergoreng dan juga makanan yang disediakan dengan minyak sapi dan santan kelapa.

Dalam sesetengah komuniti, mungkin terdapat pantang-larang terhadap sesetengah jenis makanan untuk bulan pertama atau 44 hari selepas kelahiran. Walau bagaimanapun, pakar-pakar tetap mengatakan bahawa anda tidak perlu menghadkan diet anda kecuali bayi anda menunjukkan tanda-tanda sensitif selepas menyusu.


Minum banyak air untuk mengekalkan bekalan susu anda
Pastikan anda minum banyak air – lapan sehingga 12 gelas air sehari adalah mencukupi. Untuk kepelbagaian, anda boleh pilih jus buah-buahan atau sayur-sayuran, air kurma merah, susu soya tiada gula dan minuman dadeh. Ini akan membantu badan anda untuk menghasilkan susu yang diperlukan oleh bayi anda.

Berjaga-jaga dengan apa yang anda makan dan minum
Dalam sesetengah budaya, seorang ibu yang baru melahirkan anak selalunya digalakkan untuk makan makanan istimewa yang dianggap lebih berkhasiat. Dalam keluarga Cina yang lebih tradisional, sup akan ditambah dengan brandi atau wain Cina dengan jumlah halia dan minyak bijan yang banyak. Dalam komuniti yang lain, biji lada, herba dan rempah tradisional diambil untuk “memanaskan” badan. Semua ini, jika diambil berlebihan, akan sampai ke bayi anda melalui susu badan anda. Sila beringat bahawa bahan seperti
kafein, alkohol dan toksin lain boleh meresap ke susu badan anda, jadi anda perlu mengelak dari memakannya secara berlebihan.
Nikotin dari rokok dan ubat juga boleh masuk ke dalam susu badan anda dan perlu dielakkan (doktor anda boleh menasihatkan anda mengenai kesesuaian ubat-ubat tertentu bagi rawatan).
Anda boleh mengetahui jika anak anda sensitif kepada sesuatu yang anda makan atau minum kerana dia akan menunjukkan ketidakselesaannya dengan menjadi resah selepas menyusu, menangis tidak boleh ditenangkan atau tidak lena tidur. Jika bayi anda alah kepada sesuatu yang anda makan, anda boleh lihat reaksi pada kulitnya (ruam atau gatal-gatal), dalam pernafasannya bunyi berdehit atau kesesakan), atau dalam najisnya (warna hijau atau bermukus). Hubungi pakar pediatrik anda untuk nasihat lanjut.
Sesetengah wanita tahu bahawa makanan berempah atau pedas akan memberi masalah kepada bayi mereka, jadi proses mencuba adalah panduan terbaik anda sebab makanan yang merangsang keadaan tidak selesa berbeza dari satu bayi ke bayi yang lain. Jika anda boleh makan ayam halia atau sayur kari pedas tanpa membawa masalah kepada bayi anda, makanlah. Sebagai satu peringatan kepada anda – beberapa punca kolikyang biasa ialah brokoli, kubis, bawang dan kubis Brussels.
Dapatkan zat besi yang banyak
Jika anda mengambil
vitamin tambahan semasa anda hamil, anda tidak perlu mengambilnya lagi selepas kelahiran bayi anda. Walau bagaimanapun, anda mungkin memerlukan zat besi tambahan. Ramai wanita telah menggurangkan simpanan zat besi mereka semasa tahun-tahun subur mereka. Tanyalah pakar obstetrik, doktor keluarga atau GP anda untuk mendapat nasihat. Jika anda terus mengambil vitamin tambahan, ingatlah bahawa itu tidak boleh menggantikan habit pemakanan yang tidak baik. Berusahalah untuk mengambil diet yang seimbang dan pelbagai.

Bagaimana dengan diet semasa menyusui?
Kurangkan berat badan secara perlahan dengan menggabungkan diet sihat yang rendah lemak dengan senaman ringan. Penurunan berat badan yang cepat akan membahayakan bayi anda sebab mungkin ini membebaskan toksin - yang selalunya disimpan dalam lemak badan – ke dalam aliran darah, justeru meningkatkan jumlah pencemar yang akan masuk ke dalam susu badan anda.
Sebagai tambahan, penyusuan juga membantu membakar lemak yang terkumpul semasa kehamilan dan digunakan untuk menghasilkan susu. Seorang ibu yang menyusui membakar lebih banyak kalori daripada yang tidak menyusui. Ini bermakna wanita-wanita yang menyusui boleh turun berat 0.5 kg /1 paun sebulan, hanya kerana penggunaan tenaga yang diperlukan untuk menghasilkan susu.
Adalah baik menunggu 10 bulan sehingga setahun untuk kembali kepada berat pra-kehamilan anda. Jika anda mahu mengurangkan sedikit pengambilan makanan anda, tunggu sehingga sekurang-kurangnya enam minggu selepas kelahiran bayi anda. Menghadkan pengambilan makanan anda pada minggu awal laktasi akan mengurangkan bekalan susu anda.

Engagement

cita basi dah, tapi aku cita juga... sabtu lepas SIL aku betunang ngan orang kolompo... jauh datang, tapi dari N9..


ni la adik en papa..
hantaran untuk pihak lelaki, utk pompuan aku tak sempat plak..

ni la en tunang ni, zakwan..

we, hepi family... ^_^

Makanan bayi

Bilakah masanya selamat untuk saya memberikan bayi .... ?

Terdapat banyak kekeliruan tentang bilakah selamat untuk memperkenalkan sesuatu makanan untuk bayi. Ibu yang mula memperkenalkan pepejal awal kepada bayi mereka sering mendengar rayuan menderu-deru “telur tak boleh, kacang tak boleh, buah sitrus tak boleh, gandum tak boleh, kismis tak boleh, kiwi tak boleh”, dan senarai pantang larang ini kian bertambah. Kadang-kala nasihat yang diberikan khusus untuk bayi yang mempunyai kesulitan tertentu, contohnya, bayi dari keluarga yang mempunyai sejarah alergi yang ketara, langsung diterima dan digunapakai untuk semua bayi. Jika keluarga anda menghidapi penyakit asma, ekzema atau alergi makanan, adalah baik jika anda berbincang dengan doktor keluarga untuk mengetahui sama ada bayi anda perlu mengelakkan makanan tertentu untuk masa yang lebih panjang.


Gandum, oat dan lain makanan mengandungi gluten
Risiko dijangkiti penyakit seliak berkurangan jika anda menghindarkan dari mengambil makanan mengandungi
gluten, seperti gandum, gandum hitam dan makanan berasaskan barli. Ini termasuk roti, tepung gandum, pasta, sesetengah bijirin sarapan dan biskut rusk sehingga usia enam bulan. Oat elok dielakkan juga, sebab ia mungkin diproses di kilang yang juga memproses gandum.


Telur
Telur masak boleh dimasukkan ke dalam diet bayi anda apabila dia berusia
enam bulan. Anda harus menghindari daripada menggunakan telur mentah dalam diet bayi sebab kadang-kala ianya mengandungi salmonela, yang boleh menyebabkan keracunan makanan. Apabila memasak telur untuk bayi anda, pastikan telur dan putih telur itu kental. Atas rasional yang sama, adalah baik untuk tidak memberikan anak anda sebarang makanan yang berkemungkinan mengandungi telur mentah, seperti campuran kek yang tak masak, ais krim buatan rumah atau mayones, atau makanan pencuci mulut yang mengandungi telur mentah, seperti mousse


Kacang-kacang
Memang benar yang anda sepatutnya tidak memberi kacang bulat kepada kanak-kanak berusia di bawah lima tahun sebab risiko tercekik. Tetapi mentega kacang dan kacang kisar sesuai untuk untuk bayi lebih dari enam bulan dan kanak-kanak yang tidak mempunyai sejarah alergi keluarga.

Alergi yang serius terhadap kacang-kacang dan produk kacang, dan jenis kacang tertentu menjejaskan kurang daripada satu peratus populasi. Bayi anda mungkin lebih berisiko jika anda, suami anda, dan adik beradik, mempunyai masalah alergi seperti hayfever (alergi gatal disebabkan debu),
penyakit asma dan/atau ekzema.
-
Dahulu disyorkan bahawa jika anda atau suami anda mempunyai sejarah alergi, anda mungkin mahu cuba mengelakkan kacang tanah semasa
kehamilan dan penyusuan badan, dan tidak memberikan anak anda kacang tanah untuk tiga tahun pertama usianya. Namun begitu, Agensi Piawaian Makanan UK telah mengatakan bahawa nasihat ini harus ditarik balik, sebab tiada bukti yang cukup untuk mempertahankannya. Walau bagaimanapun, alergi kacang tanah jarang terdapat di kalangan orang Asia.
-
Jika keluarga anda mempunyai sejarah alergi, dapatkan nasihat doktor anda apabila hendak bercerai susu. Anda juga mungkin mahu merancang untuk membawa bayi anda berjumpa dengan pakar alergi.
Makanan bijan, seperti minyak bijan, biji bijan

Alergi bijan kian bertambah, dan sama seperti alergi kacang tanah, alergi bijan boleh melarat, dan boleh membawa kepada anafilaksis.
-
Sekiranya keluarga terdekat bayi anda tiada sejarah alergi, anda boleh memberikan anak anda makanan bijan seperti tahini (pes bijan) apabila usianya mencecah enam bulan. Jika keluarga anda mempunyai sejarah alergi, dapatkan nasihat pakar pediatrik tentang bercerai susu. Anda boleh juga meminta dia mengaturkan perjumpaan bayi anda dengan pakar alergi.

Ikan dan produk ikan

Agensi Piawaian Makanan UK mengesyorkan bahawa anda seharusnya tidak memberi sebarang ikan atau makanan kerang kepada bayi lebih muda dari enam bulan, sebab terdapat kebarangkalian kecil yang mereka akan mendapat reaksi alergi.
-
Kanak-kanak juga patut jangan makan ikan yu, ikan todak atau marlin. Ikan-ikan ini mengandungi tahap merkuri yang tinggi dan boleh menjejaskan perkembangan sistem saraf kanak-kanak yang sedang membesar.
-
Jangan berikan kerang-kerangan mentah kepada bayi dan kanak-kanak, sebab makanan ini membawa risiko keracunan makanan yang tinggi.
-
Ikan, terutama ikan lemak atau berminyak, seharusnya menjadi sebahagian daripada diet yang sihat. Kanak-kanak dan dewasa disyorkan memakan sekurang-kurangnya dua hidangan ikan setiap minggu. Satu daripadanya harus ikan berminyak.
-
Ikan segar seperti salmon, trout, kod, haddock, ikan dalam tin seperti sardin dan sardin besar, termasuk produk ikan seperti jejari ikan dan kek ikan semuanya merupakan makanan berkhasiat untuk kanak-kanak. Elak dari memberi ikan tin yang diawet dengan air masin, sebab tahap garam dalamnya adalah lebih tinggi daripada ikan yang disimpan dalam minyak.

Kacang soya dan produk berasaskan soya
Setengah kanak-kanak kecil mempunyai reaksi alergik terhadap soya dan produk soya termasuk susu formula soya. Simptom alergi soya sama seperti alergi susu, dan melibatkan ruam tebal, cirit-birit, muntah-muntah, perut memulas dan sesak nafas. Jarang sekali, namun boleh berlaku, ialah anafilaksis. Kanak-kanak yang alergik terhadap susu lembu sepatutnya diberikan formula berasaskan soya selepas mendapat nasihat perubatan sebab bayi yang alergik terhadap susu lembu juga kadang-kala alergik terhadap soya juga. Susu dihidrolisis tinggi atau formula kasein adalah alternatif kepada susu dan formula berasaskan soya. Mintalah nasihat doktor anda.

Buah kiwi
Ada segelintir orang yang melaporkan reaksi terhadap buah kiwi. Setengah reaksi ini adalah serius, terutama yang melibatkan kanak-kanak, dan bilangan orang yang terjejas nampaknya semakin bertambah. Ini mungkin berkaitan dengan peningkatan penyakit alergi secara keseluruhan, apatah lagi buah ini telah menjadi semakin popular di kalangan kanak-kanak.
Buah kiwi merupakan sumber yang kaya dengan vitamin C, kalium dan serat. Jika anak anda sudah mempunyai alergi terhadap makanan tertentu, atau jika terdapat sejarah alergi keluarga, anda dinasihatkan supaya tidak memberi anak anda buah kiwi sebelum usia enam bulan. (Sebaik-baiknya, anda tidak memperkenalkan sebarang pepejal sebelum usia enam bulan, melainkan anda dinasihatkan sebaliknya oleh doktor keluarga anda atau pakar pediatrik.)


Madu

Madu ialah gula, dan memberikan anak anda gula menggalakkan kegemaran terhadap makanan manis dan mengakibatkan kerosakan gigi. Agensi Piawaian Makanan UK mengesyorkan bahawa anda tidak memberi anak anda madu sebelum usia satu tahun, sebab ada kalanya ia mengandungi bakteria yang boleh mengeluarkan toksin dalam usus bayi. Ini dikenali sebagai botulisme bayi. Apabila bayi anda mencapai usia satu tahun, ususnya sudah matang dan sudah boleh menangani bakteria dari membiak

Kismis

Kismis dan lain buah kering seperti kismis anggur hijau menyediakan snek berkhasiat bagi bayi yang lebih tua atau kanak-kanak bertatih. Walau bagaimanapun, sebarang makanan berkeping kecil mempunyai potensi risiko bayi tercekik, apatah lagi jika umur anak anda kurang dari satu tahun. Oleh itu, adalah baik jika anda hadir semasa anak anda mencuba makanan jejari seperti kismis dan anda harus memastikan yang dia telah sudah cukup sedia dari segi perkembangannya untuk mengunyah dan boleh duduk tegak secara sempurna, selain dari menguasai pegangan sepit untuk mencengkam dengan ibu jari dan jari telunjuk dan mengangkat barang.

Buah sitrus

Buah sitrus seperti oren, oren mandarin, limau gedang, lemon dan limau nipis mengandungi banyak vitamin C. Sebelum usia enam bulan, bayi tidak seharusnya diberikan jus buah dan buah sitrus. Jika anda membeli makanan bayi tersedia, telitikan label untuk mengetahui sama ada ia mengandungi buah sitrus seperti lemon sering dimasukkan ke dalam puri makanan bercerai susu awal seperti epal dan pisang. Jika memberi jus buah, berikan untuk hidangan utama sahaja dan pastikan ia betul-betul cair (satu bahagian jus untuk 10 bahagian air) dan berikannya dalam cawan atau bikar, bukan botol. Jika diminum secara cepat, ianya membantu mengurangkan risiko kerosakan gigi akibat kehadiran gula-gula dan asid secara semula jadi.
Strawberi and raspberi

Buah berbiji kadang-kala menyebabkan reaksi alergi bagi bayi. Tunggulah sampai bayi anda berusia enam bulan sebelum memberikannya. Reaksi alergik terhadap buah-buah jenis ini dan sayur-sayuran selalunya tidaklah serius, setakat menjejaskan mulut, menyebabkan rasa gatal atau ruam tebal di tempat-tempat di mana makanan itu menyentuhi bibir dan mulut. Ini dikatakan sindrom alergi mulut

Susu lembu
Pada umumnya, pakar bersependapat bahawa anda seharusnya tidak memberi bayi anda susu lembu atau produk susu lembu sehingga bayi anda berusia enam bulan. Dari umur enam bulan, bolehlah anda mencampurkan sedikit susu lembu penuh krim dalam masakan, contohnya dalam sos keju atau kastard. Elakkan daripada memberi susu lembu sebagai minuman sehingga bayi anda berusia satu tahun, sebab ianya terlalu rendah dalam zat besi dan khasiat lain. Susu rendah lemak tidak sesuai untuk kanak-kanak di bawah dua tahun, tetapi boleh diberikan apabila mencapai umur dua tahun, asalkan tabiat makan anak anda itu sempurna, dietnya bervariasi, dan berat badannya normal. Jika tidak, gunakan susu penuh lemak sehingga anak anda berumur lima tahun. Susu rendah lemak tidak sesuai bagi kanak-kanak di bawah lima tahun sebab jumlah kalori dan vitamin penting dalamnya terlalu rendah.

Susu kambing dan biri-biri

Jangan beri susu kambing atau biri-biri kepada bayi di bawah satu tahun. Jika anda memilih untuk menggunakannya selepas setahun, pastikan ianya dipasteurkan.

Susu formula menyusul

Susu menyusul (atau susu membesar) diperbuat dari susu lembu dan dipasarkan atas kepercayaan yang ianya kaya dengan zat besi. Tidak ada keperluan untuk membeli formula membesar untuk menggantikan formula bayi. Jika anda bercadang menggunakannya juga, pastikan usia bayi anda sudah melebihi enam bulan.
Keju
Keju ialah satu sumber yang kaya dengan kalsium, dan menyediakan konsentrasi sumber tenaga. Anda boleh memasukkan sedikit keju dalam diet bayi anda dari usia enam bulan. Keju lapuk matang yang lembut, seperti brie dan camembert, tidak sesuai, sebab mempunyai risiko bakteria listeria.


Makanan serat tinggi

Makanan berserat tinggi adalah tidak sesuai untuk bayi atau kanak-kanak muda. Penggunaan roti mil penuh, pasta dan bijiran tidak menjadi masalah, tetapi elakkan daripada memberi makanan ini terlalu banyak sebab ianya akan memenuhkan perut anak anda, dan menjejasan pemakanan makanan lain.

Teh

Minuman teh tidak disyorkan untuk bayi atau kanak-kanak kecil. Ianya mengurangkan penyerapan zat besi apabila diambil dengan hidangan utama, ia mengandungi kafeina dan boleh melecurkan mulut bayi anda. Jika teh ditambah gula, ia juga menyumbang kepada kerosakan gigi.


Minuman bergas dan minuman soda
Minuman skuasy, minuman soda bergas, juga susu berperisa dan minuman jus tidak sesuai untuk bayi dan kanak-kanak yang baru mula bertatih. Ini disebabkan kanak-kanak yang banyak diberikan minuman manis, terutama sekali minuman bergas dan skuasy, didedahkan kepada risiko kerosakan gigi sebab minuman itu telah dicampur dengan gula dan mengandungi asid. Juga terdapat risiko bagi kanak-kanak yang “menyerempet” (graze iaitu makan snek) sepanjang hari menjejaskan selera mereka untuk mengambil makanan yang lebih berkhasiat. Setengah kanak-kanak juga akan menghidap “cirit-birit kanak bertatih” sebab terlalu banyak mengambil skuasy.

Pati jus buah mengandungi banyak vitamin yang mujarab untuk kesihatan kanak-kanak, terutama sekali vitamin C. Gula-gula yang terkandung dalamnya adalah bahaya untuk gigi, jadi cairkan minuman itu dengan baik (satu bahagian jus untuk 10 air), berikan jus semasa hidangan utama sahaja, dan gunakan cawam atau bikar, bukan botol. Minuman yang terbaik untuk kanak-kanak pada masa selang antara hidangan utama ialah air dan susu. Ini tidak mengandungi gula-gula yang boleh merosakkan gigi. Susu juga mengandungi vitamin dan mineral penting, seperti kalsium, vitamin B2 dan B12.