Adam musyuk

Salam semua...

Adam sekarang ni masih sembelit, tapi makin ok.. aku memang bagi minum vitegen setiap hari. selalu bagi sebotol cepat je habis. sekarang ni separuh je. sembelit menjadi pulak. aku sulam dengan calciyum ni, memang dia suka la... patang buka peti ais ambik bagi kat aku minta bukakan...

memang sekali beli banyak habuan dia puas makan... aku pun merasa jugak, ada perisa manggo, grape, stbry, vanila & coklat.. aku suka manggo.. hehehehe...

Alhamdulillah Adam dah masuk 20 bulan 8 minggu.. sangat membesar dengan baik. 1 je, Adam ni mulut dia 'berat' sikit.. yang dia mahir sebut "mama, papa, nenen, nyenyow" tapi bab lain dia ok punya... bila jumpa kawan yang lebih kurang sebaya dengan dia, mesti dia seronok... di tak pukul orang dan tak pernah langsung ambik barang dari tangan orang, walopun barang tu dia punya... kalo orang ambik barang dari dia, dia akan tarik balik tapi melepaskan jua akhirnya... lembutnya hatimu wahai anak... harap ia akan berkekalan, tapi jangan kena buli hokeh....
Tengok la rabut dia. dah 2 minggu aku dok kata nak pi potong. tapi tak pi potong jugak. kalo pi kedai gunting rambut biasa tu, uncle tu macam tak berapa mau potong sebab Adam mesti nangis... nak buat macam mana lagi?? so aku bagi idea kat en papa beli ja mesin potong rambut, kita potong sendiri.. senang.. so tadi en papa dah sms aku dia dah beli mesin tu. petang ni kami laki binik kerjakan rambutnya itu...

Cita sabtu lepas, sangat kesian. petang tu aku kat rumah amk aku main kat luar rumah. (jalan tar) Adam dok pi mai pi mai sambil belari.. aku ni memang tak lekang mata tengok dia... Adam ni lari pun macam tak stabil je sekali sekala tengok...

Tup-tup dia jatuh lutut dulu sambil teseret... "Ya Allah anak aku!!" aku terus cempong dia masuk dalam rumah. en papa pun mengelisah la... (untuk pengetahuan korang Adam tak pernah seluka ini) dia nangis ada kot 3 saat, (mak pak mengelisah lebih). aku letak minyak gamat, dia siap sapu lagi.. ish ish anak aku, "kebalnya" siap dia yang sapu kat luka dia sendiri..


Kejadian esok pulak (ahad) aku dok siap belakang pintu nak pi kenduri, dia nak keluar, dia tarik pintu jari telunjuk dia ada kat pintu, "pap", dia senyap teriak terus. dalam masa tu cezen aku yang bertunang ari tu ada dalam bilik jagak, dia pun terkejut, aku lagi la... aku terus bawa dia kat tempat cerah.. hemmm jari tulunjuk Adam pecah darah dalam.. cezen aku terkejut sambil kata "weh satnya dia teriak? kalo budak lain aku rasa 5 minit jugak.." aku pun bagi tau dia Adam ni kuat n bukan seorang yang nangis lama...

Alhamdullah aku dapat anak yang tak menangis lama.. Ajaran dari mak sejak aku pantang lagi "Jangan bagi anak menangis lama, nanti sampai kebesar macam tu.." so ajaran itu aku bawa sampai kebesar.. tambahan Adam seorang yang tahan sakit pulakkan... aku pun dah pesan kat cezen aku n pada korang jugak ada anak kecik, jangan biar menangis lama-lama... tapi kalo 'taik' teriak/menangis tu tak boleh buat apa la kan...