Langkau ke kandungan utama

Adam musyuk

Salam semua...

Adam sekarang ni masih sembelit, tapi makin ok.. aku memang bagi minum vitegen setiap hari. selalu bagi sebotol cepat je habis. sekarang ni separuh je. sembelit menjadi pulak. aku sulam dengan calciyum ni, memang dia suka la... patang buka peti ais ambik bagi kat aku minta bukakan...

memang sekali beli banyak habuan dia puas makan... aku pun merasa jugak, ada perisa manggo, grape, stbry, vanila & coklat.. aku suka manggo.. hehehehe...

Alhamdulillah Adam dah masuk 20 bulan 8 minggu.. sangat membesar dengan baik. 1 je, Adam ni mulut dia 'berat' sikit.. yang dia mahir sebut "mama, papa, nenen, nyenyow" tapi bab lain dia ok punya... bila jumpa kawan yang lebih kurang sebaya dengan dia, mesti dia seronok... di tak pukul orang dan tak pernah langsung ambik barang dari tangan orang, walopun barang tu dia punya... kalo orang ambik barang dari dia, dia akan tarik balik tapi melepaskan jua akhirnya... lembutnya hatimu wahai anak... harap ia akan berkekalan, tapi jangan kena buli hokeh....
Tengok la rabut dia. dah 2 minggu aku dok kata nak pi potong. tapi tak pi potong jugak. kalo pi kedai gunting rambut biasa tu, uncle tu macam tak berapa mau potong sebab Adam mesti nangis... nak buat macam mana lagi?? so aku bagi idea kat en papa beli ja mesin potong rambut, kita potong sendiri.. senang.. so tadi en papa dah sms aku dia dah beli mesin tu. petang ni kami laki binik kerjakan rambutnya itu...

Cita sabtu lepas, sangat kesian. petang tu aku kat rumah amk aku main kat luar rumah. (jalan tar) Adam dok pi mai pi mai sambil belari.. aku ni memang tak lekang mata tengok dia... Adam ni lari pun macam tak stabil je sekali sekala tengok...

Tup-tup dia jatuh lutut dulu sambil teseret... "Ya Allah anak aku!!" aku terus cempong dia masuk dalam rumah. en papa pun mengelisah la... (untuk pengetahuan korang Adam tak pernah seluka ini) dia nangis ada kot 3 saat, (mak pak mengelisah lebih). aku letak minyak gamat, dia siap sapu lagi.. ish ish anak aku, "kebalnya" siap dia yang sapu kat luka dia sendiri..


Kejadian esok pulak (ahad) aku dok siap belakang pintu nak pi kenduri, dia nak keluar, dia tarik pintu jari telunjuk dia ada kat pintu, "pap", dia senyap teriak terus. dalam masa tu cezen aku yang bertunang ari tu ada dalam bilik jagak, dia pun terkejut, aku lagi la... aku terus bawa dia kat tempat cerah.. hemmm jari tulunjuk Adam pecah darah dalam.. cezen aku terkejut sambil kata "weh satnya dia teriak? kalo budak lain aku rasa 5 minit jugak.." aku pun bagi tau dia Adam ni kuat n bukan seorang yang nangis lama...

Alhamdullah aku dapat anak yang tak menangis lama.. Ajaran dari mak sejak aku pantang lagi "Jangan bagi anak menangis lama, nanti sampai kebesar macam tu.." so ajaran itu aku bawa sampai kebesar.. tambahan Adam seorang yang tahan sakit pulakkan... aku pun dah pesan kat cezen aku n pada korang jugak ada anak kecik, jangan biar menangis lama-lama... tapi kalo 'taik' teriak/menangis tu tak boleh buat apa la kan...

Catatan popular daripada blog ini

Ekzos Bocor

Salam.. keta aku dah lama ekzos bocor. ada kot dlm 4-5 bulan lepas. macam mana boleh tau? kalo korang perasan, akan kedengaran bunyi semacam bila dok dalam keta or kat luar (ekzos) itu lah berlakunya kebocoran. aku ni beragak-agak nak pi. so kemarin my laling sudah ajak, ikut la sekali. kena RM80. layan cita bergambar ini ya...
keta baru diangkat
my laling, auw sexsi bang...

kebocoran . . .

tengok!! besaq kan? orang tu pun tekejut, laki aku pandang aku, aku? buat besaq mata... org tu cakap produa pakai besi nipis. memang nampak kenipisannya hokeh!

sudah dibugilkan

tara!! dah psang yang baru (standat) tak mo la buh macam2, habis duit ja. kan???

tup-tup aku jalan depan sikit, perasan plak yang tong besar ekzos ni berpotensi untuk bocor jugak. so minta org tu welding sikit. hemmmmm.. keta ok keta...

Berhati-hati dengan Minyak Angin

copy from my friend...
Ini untuk pengetahuan awak dan bolehlah awak sampaikan atau pesan kepada kawan-kawan tanpa mengira kaum agar apa yang berlaku kepada anak saya tidak berulang kepada anak kawan-kawan kita dan juga umat manusia seluruhnya.
Ahmad Tarmizi Ahmad Basri (anak kesayangan saya yang kelima) 3 tahun
17/08/04 - Deman biasa dan dibawa ke klinik untuk perubatan
18/08/04 - Masih deman dan perut kembong akibat tak selera makan kerana sakit tekak
19/08/04 - Saya kurang senang dengan kesihatan anak saya dan bawa dia berjumpa doktor pakar.
Setalah diperiksa soalan pertama yang doktor tanya kepada saya serta isteri saya ialah...'ada sapu apa-apa minyak di perut' bererti sebagai doktor dengan ilmu kedoktorannya dia tahu bahawa puncanya adalah disebabkan minyak angin.Anak saya dimasukan ke wad. Dia dalam keadaan koma tanpa membuka mata, berkata-kata, bergerak dan pernafasan pun dibantu dengan alat penafasan oksigen. Darah,kencing diambil bagi tujuan pemeriksaan.
Keputusan pemeriksaa…

mata memangdang matalah puncanya

wahhh.. belagu nurkumalasari aku pagik2...

salam korang...

aku besiaran dari opis. (sambil memandang pintu bos aku) kekekeke... ari tu pas aku check adam, aku ngan en somi pi klinik mata di hospital bukit mertajam. doc check mata aku (perempuan melayu, umo 30+, kurus, baik :D)

doc : emmm ada selaput kat belah idong, 2 belah no.
aku : a ah dokte
doc : dari bila?
aku : dari peknen lagi. dulu masa saya peknen 5 bulan ada mai jugak, doc cina pompuan cakap tak boleh opret n bagi ubat yang kuat sbb saya tengah peknen. doc tu cakap lagi mei pulak lepas bersalin kalo tak hilang. tu yang saya mai ni.
doc : boleh opret dik, tapi kalo opret kompom naik balik dalam masa 3 tahun lepas tu. so ketua kami dah bincang bila orang muda yang ada selaput mata ni tak yah buang, selagi tak da risiko apa2. contoh macam selaput dah sampai kat anak mata hitam, yang tu memang kena buang.
aku : sebab apa yang jadi selaput ni ek dokte?
doc : sebab kena habuk, tengok moniter komputer, ekon, mata kering, bekas makeup &…