kisah akhir gigi bogsu


peace be upon u...
aku hepi sangat kemarin... dah cabut gigi bongsu.. hoyeh-hoyeh... nak tau apa cita?
malam 4hb mula jam 10 gigi bogsu yang sakit dari bulan 12 makin menjadi sakitnya.. tak boleh nak tido, bila boleh tido terjaga plak kul 1 berdenyut, sakit yang aku tak pernah rasa macam tu. sampai kul 3 aku menanggung sakit sambil tiyak huhuhu, hubby pun tengok aku kesian jek, dia pun tak boleh tido, tapi kalo dia berjaga pun tak boleh buat apa jugak. melarat sakit sampai kul 4 pas tu tertido sambil meniarap, itu saja posisi yang boleh tahan sakit & tertido dengan airmata dah hingusan :P
bagun tido kul 6.30 dan2 tak rasa apa dah, sakit gigi tu macam 'ambik tauk buang' (bahasa utara) memang tak rasa apa dah. tapi dari semalam aku bertekat nak pi klinik gigi kat hospital parit buntar. so siap gi hantar hubby gi kerja, balik kg gi klinik dengan mak..
sampai jek (dalam hati tu nak chek jek sok lusa la kalo nak cabut) doc panggil je chek sikit dia tanya
doc : kenapa?
aku: nak cabut gigi tu la doc, sakit sangat 2 malam ni.
doc : dah berapa bulan baby?
aku: dah cukup 3 bulan (dengan semangatnya)
doc : ok. (sambil senyum tengok aku, dia mitak apa tah kat misi)
aku: emmmm buat apa doc?
doc : nak cabut la, sakit kan (senyum lagi)
aku: cabut? sakit dak? (aku dengan muka pucat + tangan sejuk)
doc : tak lah, masa cucuk je
aku : (baca bismillah banyak2 dalam hati)
dah cucuk ubat kebas dia suh aku "rest kat luar, jangan balik plak." ish ish memang la tak balik tapi masa aku pi kat mak aku tu mengeletar sbb seumur hidup tak pernah kena cabut gigi kat klinik. -.-"
gi toilet dulu, takot sat ni teborai masa cabut gigi.. hehehe... masa ada ubat kebas tu rasa gusi beso 2 inci, tapi tak beso pun... doc pun panggil.
doc : kita cabut na
aku: aku (sambil gemgam tangan ketar)
doc :ok kalo sakit bagi tau doc yer
dalam playar tu krek 3 kali sakit dah
doc : sakit ke?
aku : a ah (sambil jari dia dalam mulut aku)
dia suh nurse ambil ubat kuat 1 lagi, dia enjet je aku tak rasa apa dah sbb dah ada ubat kepas. pas tu mula la operasi mencabut gigi bongsu atas kanan aku.
kepala aku nurse pegang, 3 kali tarik dengan playar, 2 kali tekan ngan benda apa tah, ambik playar lagi 3 kali terus dia tarik keluar.
doc : ok dah abis
aku: ha? (sambil ada cakap dalam mulut aku)
doc : nih (sambil tunggu gigi aku yang dah cabut)
aku: (cepatnya tak terasa pun)
doc : nak tengok gigi? nak bawa balik?
aku: nakkkkk
doc : ok ambil, tengok puas2 kat rumah...
aku: ok, terima kasih banyak2 doc (sambil senyum memanjang)
aku kuar terus dengan dibekalkan panadol 2 biji+kapas 3 keping. pi kat mak je aku qenyeh sambil tutup mulut, aku kata dah, mak aku tekejut kata cepat. dok sat, laki aku kol plak sibuk tanya binik dia... risau la katakan..
alhamdulillah semuanya dah selesai, azab yang ditanggung sebulum nikah dah selesai kemarin. alhamdulillah memang tak rasa sakit pun, rasa gerak2 ja, doc tu pun nampak profesional jek buat, dah la cute suka buat lawak, sembang kita macam kawan2 jek... tq doc...