Langkau ke kandungan utama

Kisah Anak-anak

Asalamualaikum...

Lama tak cerita kisah anak-anak sayang ai...

Cerita Adik Ammar Rifqi dulu. Dah setahun sebulan dah dia.. alhamdulillah membesar dengan sihat. tapi kekadang demam batuk selsema datang. hari tu minggu kenduri rumah mertua dia macam penat, so dapat la nebu sekali. kesian sangat kat dia, masa tu nampak dia penant. sebenarnya sebelah en papa family dia memang ada asma, tapi papa takda. risau juga kalau anak2 ada.

Adik padai berjalan umur 11bulan, setahun dah boleh laju, setahun sebulan dah boleh lari. laju sikit dari abam, abam umur 1tahun 3bulan baru boleh berjalan. Sekarang ni gigi bawah ada 2 gigi atas 1. bab makan sekarang dia masih makan moi yang lembut sebab bila bagi moi kasar dia macam telekat. susu sekali minum maktok cakap 5oz. dengan mama susu badan je. makan tak memilih, apa yang bagi dia makan... macam perangai abam bab tu.

Sekarang ni dah pandai nak berkawan. kalau nampak ja kelibat abam laju ja nak ikut. kalau dengan sepupu ramai2 dia join ikut sekali main lari2. "semoga jadi anak yang soleh n bila besar nanti ammar jaga abam baik2 ya sayang.... abam istimewa, dia baik sangat...." itu ungkapan yang tak pernah lekang dari mulut mama dari adik baby sampai sekarang, bila cakap macam tu mesti dia pandang ja mata mama...

Minggu lepas mama papa potong rambut dia. tengok pic bawah ni... panjangnya rambut, mama rimas tengok panjang2 sebab u boboi..hihihi...

sebelum potong

tu kalau boleg panjant semua dia buat. tak larat nak larang....

.

.


so mari kita potong

.

.


tara!!!!!!!!!!!!!!!

hensem tak Ammar Rifqi!!!!!!!! mama papa suka...


gambar bawah ni ambil kat tesco alma. lama sangat tak pegi bawa anak2 pasaraya besar. abam tu, takut dia cepat jemu. kena lama2 sekali bagi mood dia ok. sekarang ni boleh dah duduk makan kfc sambil ada umpan. makan luar pun dah tak pegi, selesa makan kat rumah dengan keadaan anak2. tak semua orang faham abam, tak semua orang suka anak2 yang duduk tak dia walaupun kami ibu bapa dah ajar anak macam mana duduk diam.



ni ha umpan abam sekarang. play doh disana sini. ini play doh pertama dia... asyik tengok youtube ja selama ni. lagi pun mama papa dok belu doh kat diy ja.

Adam Amsyar sekarang dah 5 tahun 1 bulan. cepatnya masa berlalu. tapi dia tetap manja dengan kami. seorang yang mudah keluar air mata. bab makan tak kesah, telur dengan kicap pun boleh makan nasi dah. makaroni sup memang kesukaan dia la. kalo buat boleh tambah 2 3 mangkok.

Sekarang kalo pegi pasaraya wajib beli buku kat dia. kalo tak dapat ka....mengamok dia sambil jerit nak buku. bab poty train hari tu ok dah, tetiba pulak 2-3 hari lepas tu mintak pemes nak 'noak'. pernah paksa dia pegi toilet, tapi dia tak mau. kat rumah toilet duduk, mungkin dia tak pandai nak meneran. sekarang ni pakai drypers xxl la. lepas ni kalo dia nak pakai pempes juga kena pakai orang tua punya la abam oooiiii....

Dia dengan adik sekarang dah ok. dulunya tak bagi adik duduk dekat dengan dia, pengan pun tak bagi, tapi la ni dah tak kesah sebab adik selalu sandar kat dia. selalu sangat..... apa yang dia main adik pun nak. selalu bertolak ansur... itulah anak sulung.... sayangggggg abam...


Autisme abam sekarang nampak ok sikit, sebab ada adik kot... percakapan pun ok dah.. ayat boleh buat panjang sikit dah. mama tak bawa lagi abam pegi terapi. teringin nak bawa abm p nasom, tapi mama tak mampu. mama buat apa yang mampu ya sayang....

Catatan popular daripada blog ini

Ekzos Bocor

Salam.. keta aku dah lama ekzos bocor. ada kot dlm 4-5 bulan lepas. macam mana boleh tau? kalo korang perasan, akan kedengaran bunyi semacam bila dok dalam keta or kat luar (ekzos) itu lah berlakunya kebocoran. aku ni beragak-agak nak pi. so kemarin my laling sudah ajak, ikut la sekali. kena RM80. layan cita bergambar ini ya...
keta baru diangkat
my laling, auw sexsi bang...

kebocoran . . .

tengok!! besaq kan? orang tu pun tekejut, laki aku pandang aku, aku? buat besaq mata... org tu cakap produa pakai besi nipis. memang nampak kenipisannya hokeh!

sudah dibugilkan

tara!! dah psang yang baru (standat) tak mo la buh macam2, habis duit ja. kan???

tup-tup aku jalan depan sikit, perasan plak yang tong besar ekzos ni berpotensi untuk bocor jugak. so minta org tu welding sikit. hemmmmm.. keta ok keta...

Berhati-hati dengan Minyak Angin

copy from my friend...
Ini untuk pengetahuan awak dan bolehlah awak sampaikan atau pesan kepada kawan-kawan tanpa mengira kaum agar apa yang berlaku kepada anak saya tidak berulang kepada anak kawan-kawan kita dan juga umat manusia seluruhnya.
Ahmad Tarmizi Ahmad Basri (anak kesayangan saya yang kelima) 3 tahun
17/08/04 - Deman biasa dan dibawa ke klinik untuk perubatan
18/08/04 - Masih deman dan perut kembong akibat tak selera makan kerana sakit tekak
19/08/04 - Saya kurang senang dengan kesihatan anak saya dan bawa dia berjumpa doktor pakar.
Setalah diperiksa soalan pertama yang doktor tanya kepada saya serta isteri saya ialah...'ada sapu apa-apa minyak di perut' bererti sebagai doktor dengan ilmu kedoktorannya dia tahu bahawa puncanya adalah disebabkan minyak angin.Anak saya dimasukan ke wad. Dia dalam keadaan koma tanpa membuka mata, berkata-kata, bergerak dan pernafasan pun dibantu dengan alat penafasan oksigen. Darah,kencing diambil bagi tujuan pemeriksaan.
Keputusan pemeriksaa…

mata memangdang matalah puncanya

wahhh.. belagu nurkumalasari aku pagik2...

salam korang...

aku besiaran dari opis. (sambil memandang pintu bos aku) kekekeke... ari tu pas aku check adam, aku ngan en somi pi klinik mata di hospital bukit mertajam. doc check mata aku (perempuan melayu, umo 30+, kurus, baik :D)

doc : emmm ada selaput kat belah idong, 2 belah no.
aku : a ah dokte
doc : dari bila?
aku : dari peknen lagi. dulu masa saya peknen 5 bulan ada mai jugak, doc cina pompuan cakap tak boleh opret n bagi ubat yang kuat sbb saya tengah peknen. doc tu cakap lagi mei pulak lepas bersalin kalo tak hilang. tu yang saya mai ni.
doc : boleh opret dik, tapi kalo opret kompom naik balik dalam masa 3 tahun lepas tu. so ketua kami dah bincang bila orang muda yang ada selaput mata ni tak yah buang, selagi tak da risiko apa2. contoh macam selaput dah sampai kat anak mata hitam, yang tu memang kena buang.
aku : sebab apa yang jadi selaput ni ek dokte?
doc : sebab kena habuk, tengok moniter komputer, ekon, mata kering, bekas makeup &…