Langkau ke kandungan utama

Adam Amsyar Lambat bercakap

Assalamualaikum...

Hari ni saya nak meluahkan apa yang terpendam setelah berminggu2 tidak diluahkan disini. anda sudah tengok tajuk n3 kali ni? pengakuan sebenar sememangnya anak sulung saya ni masih lagi belum bercakap atau membuat ayat dengan gabungan2 pekataan lain.

Yang saya dengar dari mulut dia sebut mama, papa, no, nyaw (kucing), wow, ball, ish (fish), syoh (ayam), car (bila nampak atau lukis kereta), sebut dan menulis one hingga ten, mengenali A hingga Z, menari dan mengingati lagu taska permata dengan baik (belajar di taska). sekali sekala dia mengajuk juga apa yang kita cakap.






Kalau dia nak apa2 dia hanya ketempat itu dan memanggil (hem hem) atau menjerit sambil tangannya mengamit ke arah saya atau papanya dan manunjukkan apa yang dia mahu.

Sikap dia ada yang positif ada juga sebalikkan... Adam Amsyar ni kalo lepas ja ke supemarket atau pasar malam dia akan lari terus tanpa menoleh belakang. bagi dia, dia rasa bebas nak kemana pun. so yang penat tu papa dia la yang selalu kejar dia balik. 1 lagi yang paling saya geram dengan perangai dia, dia suka main barang elektrik..

Ya Allah plug rumah ni tak tau la jumpa kat mana2 pun dia nak petik/tekan, tapi dia tak masukkan jari la. kalau kat pejabat pun dia nampak ja plug nak je on off. pernah cikgu taska bagi tau dia ternampak adam amsyar main on off plug so automatik cikgu tertampar tangan.. saya tak marah sebab saya pun tampar jugak.. bila angkat tangan nak tampar je adam siap sua/halakan tangan dia untuk ditampar sebab selalu kena tampar.

Kalo nampak tangga lagi la tak senang duduk. kat rumah mak saya dan mertua memang ada tangga. cuma rumah mak saya abah dah buat pagar, kat rumah metua ja belum. masa kecik2 takut jugak, tapi sekarang dah besar ok la sikit. tapi paling dia suka tangga elektrik.. boleh megrin dibuatnya. naik 2 3 kali ok, kalo stop 1 supemarket boleh dengar dia menjerit.. hai la anak, kesian la kat mama dengan papa ni...

terapi demi teripi saya ikuti dari awal tahun 2013. alhamdulillah semua hospital memberi kerja sama dengan baik. so hari ni baru balik dari hosp sungai bakap kat carakerja. ada juga ckgu tu cakap "sepatutnya 3 tahun dah boleh cakap ni" ye la.. kalo ikut setahun lebih pun dah boleh cakap.. kalo tak, tak bawa la ikuti terapi ni.. adoiii kekadang bila dengar ayat2 mcm macam nak marah ja. saya juga berusaha nak bagi anak bercakap. sapa yang nak anak tak bercakap kan...

Salah satu amalah yang saya sedang buat baca doa ni,


Surah Taha Ayat 25-28 Untuk Penawar Anak Lambat Bercakap - SUMBER FB

1. Baca ayat tersebut dan hembus ke dalam mulut anak.

2. Boleh juga diamalkan dengan cara sebanyak 21 kali tiap2 kali lepas solat subuh, untuk otak cerdas, akal yg sempurna, dan menguatkan daya ingatan.

3. Doa dan ikhtiar yang terbaik adalah dari ibu bapanya sendiri. In Shaa ALLAH

ada juga saya mengikuti blog2 dimana ada juga anak mereka seperti adam amsyar.. seronok berkongsi apabila mempunyai masalah yang sama... contohnya seperti kak zarina ni, memang anak dia sorang sikap macam adam sebijik.. dia pun dah besar sekarang... nak baca kisah dia KLIK

kepada yang mempunyai anak lambat nercakap, berkongsilah dengan saya kerana saya memerlukan kekuatan dari anda...

Saya bukan merungut, sekadar berkongsi dengan anda diluar sana... dalam anak saya lambat bercakap ni dia jugak seorang yang sangat hormat orang tua. macam cikgi di taska beri tahu "saya bawa amsyar ke rumah, sampai je dia terus melulu salam kat mak saya. mak cakap baiknya nudak ni." memang pun, rumah sapa yang dia p suruh dia salam semua yang ada kat situ dia salam. tak banyak karenah bila kat rumah. tengok tv ja upah dia, tak kemana la dia...

Catatan popular daripada blog ini

Ekzos Bocor

Salam.. keta aku dah lama ekzos bocor. ada kot dlm 4-5 bulan lepas. macam mana boleh tau? kalo korang perasan, akan kedengaran bunyi semacam bila dok dalam keta or kat luar (ekzos) itu lah berlakunya kebocoran. aku ni beragak-agak nak pi. so kemarin my laling sudah ajak, ikut la sekali. kena RM80. layan cita bergambar ini ya...
keta baru diangkat
my laling, auw sexsi bang...

kebocoran . . .

tengok!! besaq kan? orang tu pun tekejut, laki aku pandang aku, aku? buat besaq mata... org tu cakap produa pakai besi nipis. memang nampak kenipisannya hokeh!

sudah dibugilkan

tara!! dah psang yang baru (standat) tak mo la buh macam2, habis duit ja. kan???

tup-tup aku jalan depan sikit, perasan plak yang tong besar ekzos ni berpotensi untuk bocor jugak. so minta org tu welding sikit. hemmmmm.. keta ok keta...

Berhati-hati dengan Minyak Angin

copy from my friend...
Ini untuk pengetahuan awak dan bolehlah awak sampaikan atau pesan kepada kawan-kawan tanpa mengira kaum agar apa yang berlaku kepada anak saya tidak berulang kepada anak kawan-kawan kita dan juga umat manusia seluruhnya.
Ahmad Tarmizi Ahmad Basri (anak kesayangan saya yang kelima) 3 tahun
17/08/04 - Deman biasa dan dibawa ke klinik untuk perubatan
18/08/04 - Masih deman dan perut kembong akibat tak selera makan kerana sakit tekak
19/08/04 - Saya kurang senang dengan kesihatan anak saya dan bawa dia berjumpa doktor pakar.
Setalah diperiksa soalan pertama yang doktor tanya kepada saya serta isteri saya ialah...'ada sapu apa-apa minyak di perut' bererti sebagai doktor dengan ilmu kedoktorannya dia tahu bahawa puncanya adalah disebabkan minyak angin.Anak saya dimasukan ke wad. Dia dalam keadaan koma tanpa membuka mata, berkata-kata, bergerak dan pernafasan pun dibantu dengan alat penafasan oksigen. Darah,kencing diambil bagi tujuan pemeriksaan.
Keputusan pemeriksaa…

mata memangdang matalah puncanya

wahhh.. belagu nurkumalasari aku pagik2...

salam korang...

aku besiaran dari opis. (sambil memandang pintu bos aku) kekekeke... ari tu pas aku check adam, aku ngan en somi pi klinik mata di hospital bukit mertajam. doc check mata aku (perempuan melayu, umo 30+, kurus, baik :D)

doc : emmm ada selaput kat belah idong, 2 belah no.
aku : a ah dokte
doc : dari bila?
aku : dari peknen lagi. dulu masa saya peknen 5 bulan ada mai jugak, doc cina pompuan cakap tak boleh opret n bagi ubat yang kuat sbb saya tengah peknen. doc tu cakap lagi mei pulak lepas bersalin kalo tak hilang. tu yang saya mai ni.
doc : boleh opret dik, tapi kalo opret kompom naik balik dalam masa 3 tahun lepas tu. so ketua kami dah bincang bila orang muda yang ada selaput mata ni tak yah buang, selagi tak da risiko apa2. contoh macam selaput dah sampai kat anak mata hitam, yang tu memang kena buang.
aku : sebab apa yang jadi selaput ni ek dokte?
doc : sebab kena habuk, tengok moniter komputer, ekon, mata kering, bekas makeup &…