Adam Amsyar Lambat bercakap

Assalamualaikum...

Hari ni saya nak meluahkan apa yang terpendam setelah berminggu2 tidak diluahkan disini. anda sudah tengok tajuk n3 kali ni? pengakuan sebenar sememangnya anak sulung saya ni masih lagi belum bercakap atau membuat ayat dengan gabungan2 pekataan lain.

Yang saya dengar dari mulut dia sebut mama, papa, no, nyaw (kucing), wow, ball, ish (fish), syoh (ayam), car (bila nampak atau lukis kereta), sebut dan menulis one hingga ten, mengenali A hingga Z, menari dan mengingati lagu taska permata dengan baik (belajar di taska). sekali sekala dia mengajuk juga apa yang kita cakap.






Kalau dia nak apa2 dia hanya ketempat itu dan memanggil (hem hem) atau menjerit sambil tangannya mengamit ke arah saya atau papanya dan manunjukkan apa yang dia mahu.

Sikap dia ada yang positif ada juga sebalikkan... Adam Amsyar ni kalo lepas ja ke supemarket atau pasar malam dia akan lari terus tanpa menoleh belakang. bagi dia, dia rasa bebas nak kemana pun. so yang penat tu papa dia la yang selalu kejar dia balik. 1 lagi yang paling saya geram dengan perangai dia, dia suka main barang elektrik..

Ya Allah plug rumah ni tak tau la jumpa kat mana2 pun dia nak petik/tekan, tapi dia tak masukkan jari la. kalau kat pejabat pun dia nampak ja plug nak je on off. pernah cikgu taska bagi tau dia ternampak adam amsyar main on off plug so automatik cikgu tertampar tangan.. saya tak marah sebab saya pun tampar jugak.. bila angkat tangan nak tampar je adam siap sua/halakan tangan dia untuk ditampar sebab selalu kena tampar.

Kalo nampak tangga lagi la tak senang duduk. kat rumah mak saya dan mertua memang ada tangga. cuma rumah mak saya abah dah buat pagar, kat rumah metua ja belum. masa kecik2 takut jugak, tapi sekarang dah besar ok la sikit. tapi paling dia suka tangga elektrik.. boleh megrin dibuatnya. naik 2 3 kali ok, kalo stop 1 supemarket boleh dengar dia menjerit.. hai la anak, kesian la kat mama dengan papa ni...

terapi demi teripi saya ikuti dari awal tahun 2013. alhamdulillah semua hospital memberi kerja sama dengan baik. so hari ni baru balik dari hosp sungai bakap kat carakerja. ada juga ckgu tu cakap "sepatutnya 3 tahun dah boleh cakap ni" ye la.. kalo ikut setahun lebih pun dah boleh cakap.. kalo tak, tak bawa la ikuti terapi ni.. adoiii kekadang bila dengar ayat2 mcm macam nak marah ja. saya juga berusaha nak bagi anak bercakap. sapa yang nak anak tak bercakap kan...

Salah satu amalah yang saya sedang buat baca doa ni,


Surah Taha Ayat 25-28 Untuk Penawar Anak Lambat Bercakap - SUMBER FB

1. Baca ayat tersebut dan hembus ke dalam mulut anak.

2. Boleh juga diamalkan dengan cara sebanyak 21 kali tiap2 kali lepas solat subuh, untuk otak cerdas, akal yg sempurna, dan menguatkan daya ingatan.

3. Doa dan ikhtiar yang terbaik adalah dari ibu bapanya sendiri. In Shaa ALLAH

ada juga saya mengikuti blog2 dimana ada juga anak mereka seperti adam amsyar.. seronok berkongsi apabila mempunyai masalah yang sama... contohnya seperti kak zarina ni, memang anak dia sorang sikap macam adam sebijik.. dia pun dah besar sekarang... nak baca kisah dia KLIK

kepada yang mempunyai anak lambat nercakap, berkongsilah dengan saya kerana saya memerlukan kekuatan dari anda...

Saya bukan merungut, sekadar berkongsi dengan anda diluar sana... dalam anak saya lambat bercakap ni dia jugak seorang yang sangat hormat orang tua. macam cikgi di taska beri tahu "saya bawa amsyar ke rumah, sampai je dia terus melulu salam kat mak saya. mak cakap baiknya nudak ni." memang pun, rumah sapa yang dia p suruh dia salam semua yang ada kat situ dia salam. tak banyak karenah bila kat rumah. tengok tv ja upah dia, tak kemana la dia...