Langkau ke kandungan utama

Berita Buruk Untuk Bapa!


Mempunyai zuriat memang diidamkan bagi setiap pasangan rumahtangga namun bagi merelisasikan impian,kaum bapa terpaksalah berkorban kerana terpaksa menggigit jari bukan sahaja selepas 40 hari selepas isterinya bersalin namun mungkin berlanjutan sehingga 3 tahun.Ini berdasarkan satu kajian oleh pakar kanak-kanak mendapati bayi yang tidak tidur bersama ibu mereka akan mengalami kurang tidur dan mengalami tekanan perasaan jika tidak tidur didalam dakapan ibunya.

Para pengkaji merasa takut akan berlaku beberapa gejala tidak baik jika bayi tidur berseorangan, merosakkan pembangunan otak dan memili perangai buruk semasa proses pembesaran mereka. Dr Nils Bergman, University of Cape Town, Afrika Selatan, mengatakan bahawa untuk pembangunan optimum, bayi yang baru lahir sihat perlu tidur di atas dada ibu merekauntuk beberapa minggu pertama dan selepas itu mereka harus tinggal dikatil ibu sehingga mereka berumur tiga atau empat tahun.Kajian juga mendapati bayi yang jantung bayi yang tidur berseorangan mengalami 3 kali tekanan berbanding dalam dakapan ibu.

Namun begitu berkongsi katil juga menimbulkan risiko kematian bayi akibat lemas tertindih oleh ibunya,namun perkara ini selalu mendapat perhatian si ibu.Dalam satu kajian di Britain mendapati,2/3 dari kematian mengejut adalah akibat perkongsian katil.tetapi Dr.Bergman menjelaskan"kematian mengejut akibat perkongsian katil sebenarnya adalah disebabkan oleh asap toksik,alkohol,bantal besar dan mainan yang merbahaya.

Tahukah anda apakah gambar disebelah ini? Haa kalo nak tau, ni la gambar 'bekas telinga' anak aku yang sangat suka tido atas lengan aku. dari mula tido sampai la dia bangun. Kejadian semalam pun sama juga. aku letak dia atas tilam, dia bangun, terus tarik lengan aku sambil nyotnyot. agaknya selesa la kot no.. Time pantang dulu mak aku ada gak suh ajar tido atas lengan, nanti senang b agi susu badan. memula tak pandai, lama-lam senang je. lengan pun tak da la lenguh mana. cuba la...

Catatan popular daripada blog ini

Ekzos Bocor

Salam.. keta aku dah lama ekzos bocor. ada kot dlm 4-5 bulan lepas. macam mana boleh tau? kalo korang perasan, akan kedengaran bunyi semacam bila dok dalam keta or kat luar (ekzos) itu lah berlakunya kebocoran. aku ni beragak-agak nak pi. so kemarin my laling sudah ajak, ikut la sekali. kena RM80. layan cita bergambar ini ya...
keta baru diangkat
my laling, auw sexsi bang...

kebocoran . . .

tengok!! besaq kan? orang tu pun tekejut, laki aku pandang aku, aku? buat besaq mata... org tu cakap produa pakai besi nipis. memang nampak kenipisannya hokeh!

sudah dibugilkan

tara!! dah psang yang baru (standat) tak mo la buh macam2, habis duit ja. kan???

tup-tup aku jalan depan sikit, perasan plak yang tong besar ekzos ni berpotensi untuk bocor jugak. so minta org tu welding sikit. hemmmmm.. keta ok keta...

Berhati-hati dengan Minyak Angin

copy from my friend...
Ini untuk pengetahuan awak dan bolehlah awak sampaikan atau pesan kepada kawan-kawan tanpa mengira kaum agar apa yang berlaku kepada anak saya tidak berulang kepada anak kawan-kawan kita dan juga umat manusia seluruhnya.
Ahmad Tarmizi Ahmad Basri (anak kesayangan saya yang kelima) 3 tahun
17/08/04 - Deman biasa dan dibawa ke klinik untuk perubatan
18/08/04 - Masih deman dan perut kembong akibat tak selera makan kerana sakit tekak
19/08/04 - Saya kurang senang dengan kesihatan anak saya dan bawa dia berjumpa doktor pakar.
Setalah diperiksa soalan pertama yang doktor tanya kepada saya serta isteri saya ialah...'ada sapu apa-apa minyak di perut' bererti sebagai doktor dengan ilmu kedoktorannya dia tahu bahawa puncanya adalah disebabkan minyak angin.Anak saya dimasukan ke wad. Dia dalam keadaan koma tanpa membuka mata, berkata-kata, bergerak dan pernafasan pun dibantu dengan alat penafasan oksigen. Darah,kencing diambil bagi tujuan pemeriksaan.
Keputusan pemeriksaa…

mata memangdang matalah puncanya

wahhh.. belagu nurkumalasari aku pagik2...

salam korang...

aku besiaran dari opis. (sambil memandang pintu bos aku) kekekeke... ari tu pas aku check adam, aku ngan en somi pi klinik mata di hospital bukit mertajam. doc check mata aku (perempuan melayu, umo 30+, kurus, baik :D)

doc : emmm ada selaput kat belah idong, 2 belah no.
aku : a ah dokte
doc : dari bila?
aku : dari peknen lagi. dulu masa saya peknen 5 bulan ada mai jugak, doc cina pompuan cakap tak boleh opret n bagi ubat yang kuat sbb saya tengah peknen. doc tu cakap lagi mei pulak lepas bersalin kalo tak hilang. tu yang saya mai ni.
doc : boleh opret dik, tapi kalo opret kompom naik balik dalam masa 3 tahun lepas tu. so ketua kami dah bincang bila orang muda yang ada selaput mata ni tak yah buang, selagi tak da risiko apa2. contoh macam selaput dah sampai kat anak mata hitam, yang tu memang kena buang.
aku : sebab apa yang jadi selaput ni ek dokte?
doc : sebab kena habuk, tengok moniter komputer, ekon, mata kering, bekas makeup &…